Frågeakuten

Vårdfokus experter svarar på frågorna som rör arbetslivet
Frågeakuten  |  Arbetsmiljö

Hjälp — arbetsmiljön är outhärdlig!

Hjälp — arbetsmiljön är outhärdlig!
Illustration: Anna Windborne-Brown

Vi jobbar på en liten privat klinik som har bristfällig arbetsmiljö på många sätt. Det gör verksamheten både patientosäker och outhärdlig. Bland annat är rummen alldeles för små, ventilationen obefintlig och våra arbetsredskap är inte professionellt tillverkade/beställda. Det orsakar mycket problem i hanteringen av våra patienter. Vi har påtalat detta för verksamhetsledaren i två år nu men får inget gehör. Vad mer kan vi göra?

5 oktober 2019

Svar: Arbetsgivaren har långtgående skyldigheter att göra en risk- och konsekvensanalys för arbetsmiljön på arbetsplatsen och att åtgärda brister omgående. Arbetsmiljöföreskrifterna visar tydligt på det omfattande arbetsmiljöansvar arbetsgivaren har. Detta kan stå dem dyrt. Det finns regler kring hur stora rummen måste vara, regleringar för ventilation och inomhustemperaturer och så vidare.

På Arbetsmiljöverkets hemsida hittar ni information och utredningar, bland annat den som handlar om hur sängar ska placeras, hur toalettutrymmena ska se ut och hur rummen och ventilationen ska vara.

Ni kan upplysa arbetsgivaren om att det finns regler som ska följas. Kontakta även ert skyddsombud. Finns inget skyddsombud kan eventuellt ett regionalt skyddsombud hjälpa till. Hör gärna av er till Vårdförbundet Direkt för mer hjälp.

Fråga Vårdförbundet Direkt!

Har du en fråga? Du som är medlem i Vårdförbundet kan ringa direkt till 0771-420 420 eller ställ din fråga på webben.

Här hittar du fler frågor från frågeakuten!

Vårdfokus nyhetsbrev

Nyheterna, reportagen, forskningen och frågorna för oss i vården. Gratis varje vecka direkt i din inkorg.

Anställning

arbetsmiljö

Arbetstider

Chef

covid-19

etik

ledighet

Lön & avtal

Medlemskap

pension

sjukskriven

Student

Övriga frågor