Det är roligt att utveckla vården

Hur ska jag som nyutbildad kunna klara av att förändra vården, frågade signaturen »Orolig student« i förra numret av Vårdfacket. Här svarar några utbildningsansvariga:

30 januari 2009

Det är två saker som jag vill säga till »Orolig student«. För det första är det viktigt att se att det är ett team med många kompetenser som arbetar för att ge patienten bästa möjliga vård. Det är sjuksköterskor, undersköterskor, läkare, dietister, sjukgymnaster, arbetsterapeuter. För mig som ny intensivvårdssjuksköterska för många år sedan var erfarna och duktiga underskötersk­or otroligt värdefulla.

I God vård – ledningssystem för kvalitets och patientsäkerhet i hälso- och sjukvården står det att vården ska vara kunskapsbaserad, säker, patientfokuserad, effektiv, jämlik och ges i rimlig tid (sosfs 2005:12 m). Det står också att alla medarbetare aktivt ska medverka i det systematiska kvalitets­arbetet. På en vårdavdelning är det viktigt att alla har samma mål att arbeta mot. Man måste respektera varandras kompetens, både den kompetens som mångårig erfarenhet ger och den som man får under utbildning. Här är avdelningschefens ledarskap oerhört betydelsefullt.

Det andra jag skulle vilja kommentera är att omvårdnadsforskning bara blir liggande. På Akademiska sjukhuset i Uppsala har vi arbetat med att överbrygga gapet mellan vårdforskning och klinisk verksamhet. Vi har många exempel på hur omvårdnadsforskning blivit en del av verksamheten. Prevalensmätningar, journalgranskningar och enkäter inom områden som trycksår, nutrition, smärta och bemötande har medfört nya och bättre rutiner. Ofta har sjuksköterskestudenter varit delaktiga i datainsamlingen.

För att inspirera varandra och underlätta utvecklingsarbetet på kirurgdivisionen inbjuder jag ett par gånger per termin till ett Vård­akademiskt kafé. Det är mest sjuksköterskor som kommer, men ibland även undersköterskor, sekreterare, dietister och läkare. Ibland är det uppsatser, utvecklingsarbete eller vårdforskning som presenteras och diskuteras. Andra gånger är temat hur man gör en poster eller skriver ett abstrakt till en konferens.

– Lena Gunningberg, forsknings- och utvecklingsledare, kirurgdivisionen, Akademiska sjukhuset och docent, institutionen för kirurgiska vetenskaper, Uppsala universitet

Hämtar fler artiklar
Till Vårdfokus startsida