Förlossningskonst på Arbetets museum i sommar

Förlossningskonst på Arbetets museum i sommar
En pizza gör susen när Mariya blir hungrig under sin långa förlossning. Foto: Elisabeth Ubbe.

Hon har fotat stympade underliv, ammande kvinnor och penisrepliker på kända konstverk. I sommar är fotografen och barnmorskan Elisabeth Ubbe aktuell med en ny utställning på Arbetets museum i Norrköping.

Denna gång vill Elisabeth Ubbe visa den enorma kraft som finns i födandet – när det sker på kvinnans villkor. En pizzapaus i sjukhussängen, en blivande pappa som krupit ner i förlossningspoolen och en doula som masserar den födande kvinnan.  

– Det är berättelser om de personer som fått möjlighet att föda som de vill – och om de barnmorskor som bistår kvinnorna i det, säger Elisabeth Ubbe. 

Hon kallar det kärlekens kraft och det är också namnet på den utställning som just nu pågår på Arbetets museum i Norrköping. Materialet är resultatet av det konstprojekt hon arbetat med i över 12 år.  

På museet har hon fått hela övervåningen till sitt förfogande och i höstas började hon skissa på vilka verk hon ville ha med. Här finns – förutom alla bilder på födande – en hel vägg med foton på barnmorskor som bistår kvinnorna och en film där Margareta, 92 år, berättar om en förlossning som hon drömt om. I ett litet rum kan besökaren gå in och ta del av musikvideoverket ”Birth metal” som Elisabeth Ubbe anlitat en death metal-trummis att komponera. 

Den röda tråden handlar om kvinnors rätt att få tillgång till sin egen kraft – oavsett hur de önskar sig födandet, berättar Elisabeth Ubbe. Att sjukhus är det enda alternativet för friska kvinnor i Sverige, med få undantag, tycker hon är absurt. Det går inte att ta miste på att hon brinner för kvinnors rätt att bestämma över sin egen kropp och sitt födande. Det var också därför hennes egen karriär som barnmorska blev kort. 

Elisabeth Ubbe. Foto: Jenny Frejing

– Jag kunde inte anpassa mig till alla riktlinjer och styrande dokument som fanns på förlossningen. Det stämde inte överens med min syn på födandet. 

I stället valde Elisabeth Ubbe att skola om sig till journalist och under utbildningen tvingades hon, som hon säger det, att lära sig att fotografera. Det tyckte hon egentligen var onödigt, men ganska snart upptäckte hon att hon blev fångad av fotograferandet. 

Under åren har hon haft en rad utställningar, bland annat vid FN:s kvinnokonferens i New York. Hon har publicerat fotoböckerna Kvinnlig könsstympning och De osynliga brösten och fått en rad priser för sina arbeten.

Avväpnande dickpics

Konstverket Still Life with Orange and Book and in Addition. Originalet målades av Raphaelle Peale. Foto: Elisabeth Ubbe

För två år sedan gjorde hon även en fotoserie, Motstånd – Still Dick, där penisar arrangerats som repliker till kända konstverk i syfte att avväpna fenomenet dick pics. 

– Mina stilleben är gjorda på riktigt i studio där jag med hjälp av min man byggt upp scenografier från stilleben i konsthistorien. Sedan har jag bjudit in en modell att ta plats med sin penis i scenografin och därefter fotograferar. Allt är alltså gjort på riktigt, inte photoshoppat, säger hon.

Vad känner du dig mest som när du fotograferar en förlossning – barnmorska eller fotograf? 

– Medmänniska! Jag skulle aldrig låta bilden komma först. Det händer att jag släpper kameran och blir den som håller kvinnan.  

Utställningen pågår till den 31 juli. 

Vårdfokus nyhetsbrev

Nyheterna, reportagen, forskningen och frågorna för oss i vården. Gratis varje vecka direkt i din inkorg.

Hämtar fler artiklar
Till Vårdfokus startsida