Förlustföretag och saknar bokföring

Bemanningsföretaget Anilita sköterskejour AB var på obestånd och borde ha satts i konkurs i stället för att säljas, enligt konkursförvaltaren.

7 oktober 2004

Frågetecknen kring bemanningsföretaget Anilita blir allt fler. Bokföringen för hela 2004 är försvunnen. Något som strider mot lagen, säger konkursförvaltaren, advokat Johan Lindwall.

– Det är ett lagbrott. Nu finns det ändå möjligheter att återskapa bokföringen, men det blir ett gigantiskt arbete för oss, säger han.

Johan Lindwall säger också att Anilita var på obestånd redan innan det såldes i början av augusti.

Borde själv ha gått i konkurs

– Dåvarande ägaren, Anita Bruse, borde själv ha satt företaget i konkurs när det gick med förlust, säger han.

I stället såldes företaget till en person som är känd i konkurssammanhang sedan tidigare.

– Jag känner till honom. Han finns med i ett annat ärende som jag har, säger Johan Lindwall.

Många är upprörda

Utredningen av företaget kommer att ta tid, inte minst beroende på att bokföringen är försvunnen. Hittills har man prioriterat löneutbetalningar till de anställda via den statliga lönegarantin.

– Många har hört av sig till oss och har varit mycket upprörda. Med rätta, de har ju inte fått lön under två månader, säger Johan Lindwall.

Såg inte företaget som konkursmässigt

Anita Bruse säger att hon, trots att företaget inte gick bra under våren, inte hade någon tanke på konkurs eller försäljning då.

– Även om det kunde se så ut på papperet så såg jag inte företaget som konkursmässigt. Under sommaren brukar det vara mycket beställningar och jag räknade med att då komma i balans igen. Men så blev jag sjuk och orkade inte fortsätta och efter funderingar valde jag att sälja företaget, säger hon.

 Varför sålde du till just den här personen?

– Han hörde av sig, ville köpa. Under åren har det funnits flera som ville köpa företaget, men just då var det han som var intresserad. 

Gjorde du ingen kontroll på honom?

– Nej, han gav ett mycket bra intryck och jag fick förtroende för honom. Vi hade en lång genomgång av företaget, hjälpte honom att förbereda alla löneutbetalningar och han lovade att sköta dem.

Varför finns det ingen bokföring kvar?

– Jag lämnade över alla papper till den nye ägaren.

Varför startade du ett nytt företag?

– När jag började få vibbar om att det var något som inte fungerade med den nye ägaren fick jag rådet av en advokat som jag känner att registrera ett nytt företag för att kunna ha en försörjning senare, säger Anita Bruse.

 

Hämtar fler artiklar
Till Vårdfokus startsida