utbildning

Gabrieles KÄK sprider matnyttig kunskap

Gabrieles KÄK sprider matnyttig kunskap
Operationssjuksköterskan Gabrielle Tikman har hittat på ett eget utbildningskoncept: KÄK. Foto: Privat

Det finns massor av kompetens hos all duktig vårdpersonal – varför inte dela med sig av den? Så tänkte operationssjuksköterskan Gabriele Tikman och skapade KÄK, en sorts mikroutbildning av och för all slags vårdpersonal.

– En del kunskaper sitter i väggarna på en avdelning. Den kan vara självklar för en som jobbat där länge, men kanske inte för en ny kollega. Som att öppna sterila förpackningar – det finns inga utbildningar i hur man gör det på rätt sätt, säger operationssjuksköterskan Gabriele Tikman.

För ungefär sex år sedan hittade hon därför på ett eget utbildningskoncept. Då jobbade hon på Operation 1 på Mölndals sjukhus i Göteborg och var även instruktör. Hon hade märkt av ett stort sug efter utbildning bland kollegorna efter en tids personalomsättningar, och tyckte att hon hade både tid och mandat att lösa det. Så föddes Kunskap Är Kul – KÄK.

– Jag vill skapa ett mikroutbildningsklimat. Jag tror på våra duktiga sjuksköterskor och undersköterskor – att de får dela med sig. Det har inte funnits ett forum för det tidigare. Det här kan vara ett enkelt redskap för att utbilda personal utan att det kostar en massa pengar, säger Gabriele Tikman.

Max en kvarts utbildning

KÄK går ut på att en kollega som är särskilt duktig på något, till exempel kateterinsättning, lär ut och visar upp hur hen gör för sina kollegor. Den lilla utbildningen ska pågå i max en kvart och det ska vara frivilligt att delta. Det spelar ingen roll om det är en undersköterska, en läkare eller en sjuksköterska som håller i KÄKet, och alla på avdelningen som är intresserade av ämnet får komma och lära sig.

– Min tanke är att det ska var frivilligt och glädjefyllt. Utan fasta körkort. Jag tror på individens kraft.

Gabriele Tikman tror att KÄK även kan bli ett sätt för avdelningarna att behålla och stärka sin personal.

– Man lyfter upp kollegan när den får hålla ett KÄK. Den kan växa i att stå framför sin grupp och berätta om något som de är bra på. Det är jättekul, säger hon.

Kunskap före kaffe?

Gabriele Tikman möttes av både positiva och negativa miner från sina chefer när hon presenterade sin idé. Hur skulle personalen hinna? Skulle de verkligen välja att gå på utbildning när de kunde välja att ha kafferast i fikarummet?

Chefernas skepsis visade sig vara obefogad.

– Alla undersköterskor som kunde kom till vårt första KÄK. Det handlade om dammtorkning av operationssal. För det hade de nya undersköterskorna upplevt att alla gjorde olika. Efter detta fanns inga frågetecken längre. Vi fick ett gemensamt sätt, en rutin, för hur vi dammar operationssalar. Nu kommer ingen och ifrågasätter, säger Gabriele Tikman.

Tidsaspekten löste hon genom att välja den tid på dagen då flest personal är på jobbet: Klockan tre, i överlappningen mellan dag- och kvällspersonalen.

– Är ämnet tillräckligt intressant kommer de. De allra flesta tycker att kunskap är kul.

KÄK till alla!

Gabriele Tikman har aldrig behövt fundera på vad nästa KÄK ska handla om – vid varje tillfälle har hon fått säkert tre förslag på nya ämnen.

– Det kan handla om hur en protes är uppbyggd, att hämta blod, sätta venkateter, suturer, vilka bandage som används till vad, hur man ställer in en beach-chair för axeloperationer… Listan går att göra lång. Och anpassas efter vad personalen på avdelningen vill lära sig mer om.

KÄK har spridit sig. För några år sedan lämnade Gabriele Tikman Mölndals sjukhus och blev bemanningsoperationssjuksköterska. Det senaste året har hon jobbat på Östra sjukhuset i Göteborg. Hon berättade om sitt utbildningskoncept för avdelningens instruktör Madelaine Eriksson. Hon blev jätteintresserad – och sedan ett halvår tillbaka hålls KÄK även där. En av Gabrieles tidigare chefer på Mölndal, en av de positiva, frågade om hon fick ta med idén till sitt nya jobb i Skåne. Det fick hon, om hon lovade att behålla namnet.

– KÄK är så fel i vården att det blir bra! Och det går att spinna vidare på, med matnyttig information till exempel, haha. Det ska vara kul att lära sig!

Checklista: Så gör du ditt eget KÄK på jobbet!

  1. Välj ett intressant ämne, något praktiskt som kollegor vill bli bättre på / lära sig mer om, och kolla med en duktig kollega om hen vill berätta om det.
  2. Välj tid (förslagsvis i överlappningen mellan dag- och kvällspersonal när flest är på jobbet) och plats (sutur-KÄKet kanske kan hållas i suturförrådet?).
  3. Informera kollegorna om att KÄKet ska hållas. Gabrielle satte ordet KÄK i en tankebubbla i ett worddokument. Bubblan fick ny färg för varje vecka och ämne, så att kollegorna snabbt kunde se att det var ett nytt KÄK på gång och vad det skulle handla om.
  4. Se till att tidsbegränsa käket till max en kvart. KÄKet måste sluta innan arbetspasset är över. Då känns det lustfullt och enkelt att delta.
  5. Håll samma KÄK vid två tillfällen samma vecka, så fler får möjlighet att delta.
  6. Ha kul!

Kontakta gärna Gabriele Tikman för frågor och inspiration på gt.kakutb@gmail.com

Vårdfokus / Nyhetsbrev

Nyheterna, reportagen, forskningen och frågorna för dig i vården. Gratis varje vecka direkt i din inkorg.
Jag godkänner att Vårdfokus sparar mina uppgifter
Skickar formuläret...
Hämtar fler artiklar
Till Vårdfokus startsida