coronaviruset

Hårt tryck på digital rådgivning – han hoppar in

Hårt tryck på digital rådgivning – han hoppar in
Albin Dahlin Almevall tyckte att det kändes självklart att hoppa in "jag var lite ringrostig, men det gick bra". Bild: Region Norrbotten

Albin Dahlin Almevall släpper sina arbetsuppgifter som forskningssjuksköterska. Just nu behövs han bättre i Norrbottens nya vårdchatt. Trycket är hårt från oroliga medborgare — frågorna gäller corona.

I botten är Albin Dahlin Almevall distriktssköterska, men jobbar som forskningssjuksköterska på regionen och doktorerar även själv vid Luleå Tekniska Universitet.

Men i fredags gjorde han i stället sin första arbetsdag i Norrbottens nya vårdchatt Digitalen.

­Cheferna i regionen frågar medarbetare, som inte arbetar kliniskt, som har vårdkompetens om de kan tänka sig hoppa in där de behövs mer akut just nu, på grund av den speciella situationen. Jag tänkte att det är självklart. Jag är glad att kunna hjälpa till, säger han.

Digitalen fick rivstart

Norrbotten hade precis kommit igång med de digitala vårdbesöken, som är tänkta som ett komplement till primärvården. Verksamheten kallas Digitalen och öppnade samma dag som Sverige fick det första fallet av covid-19 bekräftat.

Det blev en rivstart för den nya vårdchatten, när fler och fler började oroa sig för smittan och sina symtom. När sjukvårdsrådgivningen 1177 blev överbelastad började många vända sig till Digitalen i stället.

– Det känns som tjänsten kom i rätt tid. När vi jämför oss med andra regioner har de haft betydligt tuffare att hantera sina telefonköer. Med våra två vägar in har vi kunnat ha en god tillgänglighet även om vår belastning självklart också ökat, konstaterar Pia Näsvall, som är verksamhetschef.

Som mest 100 patienter

Som mest, en dag förra veckan, vände sig 100 patienter till chatten.

Bemanningen för normala förhållanden är en sjuksköterska i chatten. Där fick regionen tänka om. De har nu kallat in fyra sjuksköterskor från andra verksamheter, vårdutvecklare och forskare, varav Albin Dahlin Almevall är en. Nu arbetar flera sjuksköterskor varje dag i chatten.

Vår ambition är att de som hör av sig när tjänsten är bemannad ska få svar samma dag därför känns det skönt att vi nu får tillskott. Det visar att vi har engagerade medarbetare som är beredd att hugga i när det behövs, berättar Pia Näsvall, verksamhetschef Digitalen.

Lite ringrostig första dagen

Albin Dahlin Almevall tycker att första arbetspasset gick bra.

 Jag är lite ringrostig, men tyckte att jag ändå kunde svara på det mesta. Vi fick mycket frågor idag från personer som undrade om deras symtom kunde vara corona och om de skulle ta prover.

Förra veckan gick Sverige över till att endast ta prover på de patienter som är så pass sjuka att de behöver vård och på vård- och omsorgspersonal med symtom.

 Vissa undrar om de ska söka vård. Men är de hyfsat krya bör de stanna hemma. Har de däremot problem med andningen eller är kraftigt allmänpåverkade behöver de söka vård, genom att först vända sig till 1177 eller 112 om det är akut.

Genomgång med smittskyddsläkare

Han utgår ifrån de rekommendationer och riktlinjer som finns och följer utvecklingen genom Folkhälsomyndigheten. Igår fick de nya sjuksköterskorna i Digitalens chatt också en genomgång med regionens smittskyddsläkare.

 Vissa frågor från patienterna var lite svåra, som att ge besked om hur länge de ska vara hemma. Men jag utgår ifrån rekommendationerna för att minska smittspridning och ger rådet att stanna hemma.

Inhoppet som digital rådgivare i chatten beslutades snabbt. Från förfrågan till ett första arbetspass på ett dygn.

 Det känns rimligt och vettigt. Man får prioritera om och avvakta med sådant som är akut. Jag förväntade mig att behöva hugga in någonstans i vården nu när viruset kommit. Men att det blev digitalt blev en överraskning. Det är kanon att kunna hjälpa till i det här läget.

”Viktigt att hjälpa till”

Just nu ska han arbeta halvtid på Digitalen och fortsätta sin egen forskning halvtid. Hur länge vet han inte.

 Vi får se hur läget utvecklats. Det kan bli ett större behov någon annanstans i vården och jag kanske förflyttas. Det är viktigt att hjälpa till, jag antar att man utbildar sig till sjuksköterska för att man vill göra det.

Hans egen omvårdnadsforskning är inriktad på välbefinnande hos äldre äldre. Studierna ingår i Silver-MONICA-projektet som följer personer i Norrbotten och Västerbotten för att studera hur risk- och friskfaktorer i medelåldern påverkar hälsan i hög ålder.

I den digitala chatten loggar patienterna in med bank-id. De kan också ge samtycke så att sjuksköterskan kan se journal och läkemedelslista. De lämnar en anamnes själva genom att svara på ett antal frågor.

Innan coronaviruset kom var tanken att diagnoser som skulle kunna hanteras i chatten var till exempel hudbesvär, insektsbett, födelsemärken, förkylning, vattkoppor, borrelia och förstoppning.

Som stöd för bedömningen kan patienterna också skicka bilder i chatten.

Hämtar fler artiklar
Till Vårdfokus startsida