Hett ämne prata porr med unga
Barnmorskorna på ungdomsmottagningen i Lilla Edet pratar sex och porr med elever och coachar lärare i sexualundervisning. Samtidigt pågår debatten om ungas porrkonsumtion. Anklagelser om både moralism och porrförespråkande har haglat.
Det började med att barnmorskan Katarina Svensson Flood skrev ett uppmärksammat Facebookinlägg om att hon möter unga tjejer som har ont när de har sex. Och att en av orsakerna är att de haft hårdhänt sex. Därefter har debattens vågor om unga och porr gått tsunamihöga. Argument om att dagens unga är en porrskadad generation och att ungas porrkonsumtion är ett allvarligt samhällsproblem i ena ringhörnan, medan den andra ringhörnan invänder att porrens skadliga inverkningar är överdrivna och att porrmotståndare är moralister som skambelägger ungas sexliv.
Katarina Svensson Flood blev förvånad över hur snabbt debatten polariserades, att så mycket fokus lades på porren och att hon fick kritik för saker hon faktiskt inte sagt.
— I många samtal med tjejer upplever jag att de känner sig pressade till en viss typ av sex som kan — och har — lämnat fysiska spår. En typ av sex som de själva säger sig ha blivit inspirerade till av porren. Och mitt inlägg bygger trots allt på vad tjejerna själva berättat för mig, konstaterar Katarina Svensson Flood.
Det kan handla om alltifrån skavsår i underlivet till frågor om man verkligen måste ställa upp på analsex och strypsex.
Det är ledsamt att många tjejer uppfattar sina könsorgan som något fult och smutsigt.
Katarina Svensson Flood, barnmorska
— Jag lägger ingen moralisk aspekt på om man vill ha hårdhänt sex, så länge det finns samtycke. Att båda känner njutning och att man tar hand om varandra. Problemet är när man känner en press på att sex ska vara på ett visst sätt, delvis på grund av vad man sett i porren, liksom dålig kunskap rent generellt. Och de förväntningarna drabbar ju både tjejer och killar.
Bättre sexualundervisning
Lösningen, som hon ser det, är bland annat att skolans sexualundervisning måste förbättras. Vuxna måste också våga prata mer med unga om sex och porr. Dessutom ska inte barn under 18 år ha tillgång till internetpornografi. För även om en del unga förstår att porrens skildring av sex inte är samma sak som verkligheten, tycker Katarina Svensson Flood att många unga har dåliga kunskaper om sex och kroppen. Som att ”riktigt” sex bara är penetration, att analsex är lika ”enkelt” som slidsex, att samlag kan hålla på hur länge som helst. Eller att könsorgan alltid ser likadana ut.
Kartläggning om unga och pornografi
I början av 2020 beslutade regeringen om ett uppdrag till Barnombudsmannen att kartlägga kunskap om hur barns och ungas hälsa och relationer påverkas av pornografi.
Uppdraget innebär också att inventera metoder för att stärka barns och ungas motståndskraft mot negativ inverkan av pornografi. Uppdraget ska redovisas till regeringen senast den 30 juni 2021.
— Det är ledsamt att många tjejer uppfattar sina könsorgan som något fult och smutsigt som måste tvättas i tid och otid, och att inre synliga blygdläppar är äckligt och konstigt. Eller att man måste vara helrakad, vilket många tjejer och killar är i dag. Men det fenomenet orsakar ju också en del problem, som klåda och irritation, säger Katarina Svensson Flood.
I februari fick Barnombudsmannen i uppdrag av regeringen att kartlägga kunskap om hur barns och ungas hälsa och relationer påverkas av pornografi. Och i september kom regeringens beslut om nya examensmål i lärarutbildningarna, där blivande lärare ska få kompetens att undervisa om sex och relationer. Ett jättebra förslag, tycker Emma Hinnersson, kurator på Lilla Edets ungdomsmottagning:
— Det är ett jättebra beslut, och här kan ungdomsmottagningarna hjälpa till. I vårt område Fyrbodal kommer vi att bjuda in lärare för att diskutera sexualundervisning och erbjuda metodmaterial utifrån de ämnen man undervisar i.
Prata porr-kväll på fritidsgården
Ungdomsmottagningarnas uppdrag omfattar även att arbeta utåtriktat. I Lilla Edet arrangerades förra året en kväll på temat ”Let’s talk about porn” på fritidsgården Kosmos, och dit kom trettiotalet unga.
— Vi pratade om skillnad mellan sex och porr, hur man ser ut i porrfilmer, att alla snoppar som visas är stora med ständigt stånd. Det blev en del aha-upplevelser, till exempel när vi pratade om vilka förberedelser som faktiskt krävs för att ha analsex, berättar Emma Hinnersson.
— Samtidigt är det viktigt att inte skuldbelägga det faktum att många unga ser på porr, för då blir det bara ännu svårare att prata om, menar hon.
Hon och hennes kollegor arbetar utifrån öppna frågor, och fokus är att bejaka det positiva med sexualiteten och lusten — utan pekpinnar.
Under sportlovet i våras var det en killsnack-kväll på Kosmos. Två som var där var Elias Hakopuro och Anton Bengtsson, som då gick första året på gymnasiet. De tyckte det var en jättebra kväll som gjorde att ”man blev lite klokare”.
— Vi pratade till exempel en del om vad samtycke är, och att det är jätteviktigt att man är överens, säger Elias Hakopuro.
Anton Bengtsson konstaterar att många unga har prestationskrav när det gäller sex — delvis på grund av hur det är i porrfilmer.
— Man borde prata mer om att man faktiskt inte kan ha stånd hur länge som helst, och att sex kanske inte alls går så bra de första gångerna man har det. Och att många tjejer inte får orgasm genom penetrering, säger han.
Både ungdomsmottagningar och skolungdomar är överens om att sexualundervisningen i skolan behöver bli bättre. Samtidigt skulle ungdomsmottagningarna gärna vara ute mycket mer i skolorna och prata.
— Det här är ju vårt specialområde, vi är ju experter på att prata med unga om just de här frågorna på ett avslappnat sätt, säger Katarina Svensson Flood.
Strypsex och verbalt våld
I väntan på bättre sexualundervisning i skolan har organisationen Snaf (Sexualkunskapen ni aldrig fick) tagit saken i egna händer. Snaf grundades som ett Ungt Företagande-projekt av några gymnasietjejer i Stockholm, och resulterade bland annat i en hemsida liksom en rad föreläsningar på skolor. En av anledningarna till projektet var just den usla sexualundervisningen i skolan, som nästan bara handlade om könssjukdomar, mens och graviditet.
— Onani, normer, förväntningar och orgasm togs till exempel inte alls upp. Eller hur en hälsosam relation ska vara, berättar Ebba Bjelke, 20 år och engagerad i Snaf.
Många unga som Snaf träffar berättar att de har porren som förstahandskälla till hur sex ska vara, menar Ebba Bjelke. Vilket leder till många frågor och diskussioner.
— Tjejer vi pratat med berättar om strypsex och verbalt våld, och det tycks inte vara några engångsföreteelser. Uppfattningen att tjejen ska vara passiv i sexet och att killen ska ta initiativet, är inte heller ovanlig. Vi möter unga med ett stort behov av att prata om sex, relationer och samtycke, och där måste vuxna ta sitt ansvar, säger Ebba Bjelke.
Könsbundna normer
Sexologen Kalle Norwald håller verkligen med om att vuxna behöver prata med unga om sex, relationer och normer. Hur till exempel kvinnor och män förväntas vara styrs mycket av normer, det är ju bara att titta på hur vårt samhälle ser ut, menar han. Detsamma gäller förstås porren, där könsbundna normer är starka. Samtidigt kan man se exempel på det motsatta, där kvinnor tar för sig.
— Porren skapar många olika reaktioner, men exakt hur den påverkar oss är verkligen inte glasklart. Det finns studier vars resultat pekar mot att porr kan vara en källa till information som leder till sexuellt självförtroende, säger Kalle Norwald och fortsätter:
— Andra studieresultat pekar snarare mot att inflytandet av porr är starkt negativt och då framför allt på unga heterosexuella män, som vi har en tendens att forska mer på som grupp jämfört med andra. Och att de män som redan har problem med aggressivitet och bristande impulskontroll blir mer aggressiva om de konsumerar mycket porr. Liksom att män som begår övergrepp vittnar om att de tittar mer på porr.
Kalle Norwald menar att den som läser forskning om pornografi behöver lägga extra starkt fokus på metodstycket. Det är viktigt att se hur forskaren har definierat de olika begreppen och likaså urvalsprocessen av individerna som studerats. Gör man inte det, kan man lätt dra felaktiga eller överdrivna slutsatser av resultatet.
— Studier visar ofta mönster hos större grupper, men det finns alltid undantag. Det man kan konstatera är att vi blir påverkade av porr, och att porren inte är någon särskilt bra sexundervisning.
Samtalsteknik om sex
Han instämmer i att många unga har knackiga kunskaper om sex, men tycker samtidigt att det är lika illa ställt med många vuxna:
— I både porrfilm och vanliga romantiska filmer är det ett oerhört överdrivet fokus på mannens njutning. Man hånglar i tre sekunder, sen är det dags för penetration. Men åtta av tio kvinnor får ju inte orgasm av penetration! Det finns en stor ojämlikhet här, säger Kalle Norwald.
Dags för bättre samtal om sex i skolan
Sexualundervisningen behöver stärkas i skolan. Därför införde regeringen nu i höstas nya examensmål i lärarutbildningarna för att säkerställa att blivande lärare får kompetens att undervisa om sex och relationer. Beslutet är en del i arbetet med att reformera lärarutbildningen i enlighet med den sakpolitiska överenskommelsen mellan regeringen, Centerpartiet och Liberalerna.
De nya examensmålen träder i kraft den 1 januari 2021, och börjar tillämpas i utbildningar som startar höstterminen 2021.
Han anser att samhället ska lägga mer ekonomiska resurser på samtalsteknik om sex — och där är regeringens satsning på förbättrad sexualundervisning en pusselbit. Men det behövs också fler forum för att samtala om sex, kärlek och normer. I sitt jobb har han träffat mängder med unga människor, som när det gäller relationer har frågor om allt mellan himmel och jord.
— Hur flörtar man, hur blir man ihop, gör slut, hur får man tag på kondomer? Hur är det att leva med hiv, och hur gör man överhuvudtaget för att interagera med folk? Det finns så många angelägna frågor de vill prata om med oss vuxna.