»Informera personalen om allt«

12 januari 2004

Eva Molin är tandläkaren som var landstingsdirektör i Kalmar län, tills hon sparkades från sin post för några år sedan. (Det har hon berättat om i Vårdfacket nr 1/01.) Nu är hon egen företagare som håller föredrag och skriver om ledarskap.

Innan Eva Molin fick arbetet som landstingsdirektör var hon sjukhusdirektör på Nacka sjukhus i Stockholm. Från den tiden har hon en chefserfarenhet som hon beskriver som sin värsta.

Hon var den som höll i yxan när Nacka avvecklades som akutsjukhus. »Ett misstag«, säger hon om beslutet att lägga ned sjukhusets bb. Men det är lätt att vara efterklok och då visste beslutsfattarna inte vad de vet i dag: att det skulle bli brist på förlossningsplatser i Stockholmsområdet.

– Som chef måste man genomföra förändringar som ibland är negativa och det är svårt, men det är viktigt att man orkar stå upprätt och vara en trygghet för personalen mitt i alltihop, säger Eva Molin.

Ett råd vill hon ge chefer och ledare:

– Informera personalen om allt som händer – även om det inte finns något att informera om. För om det är tyst från ledningen startar snart en enorm ryktesspridning.

Hämtar fler artiklar
Till Vårdfokus startsida