Så jobbar vi

Så minskar de stressen på akuten – och svarar patienterna

Så minskar de stressen på akuten – och svarar patienterna
Anna Axeheim och Anja Fält Sjöberg kämpar för att tiden på akuten ska bli begriplig för patienterna. Foto: Per Bengtsson.

Svar på de vanligaste frågorna – direkt i mobilen. Det ska minska stressen och risken för hot och våld på akutmottagningen. ”Vi försöker lindra patienters oro med information”, säger sjuksköterskan och biträdande vårdenhetschefen Anja Fält Sjöberg på Capio S:t Görans sjukhus.

”Varför måste jag vänta så länge?”

”Jag mår sämre nu än när jag kom, vad ska jag göra?”

”Var finns toaletten?”

Flera gånger per arbetspass svarar personalen på samma frågor.

QR-koderna leder direkt till sidan med frågor och svar. Foto: Per Bengtsson.

– Det är likadant för alla som jobbar inom akutsjukvården, säger Anja Fält Sjöberg.

Hon är sjuksköterska och biträdande vårdenhetschef vid akutmottagningen på Capio S:t Görans sjukhus i Stockholm och upplevde att den ständiga upprepningen blev både ett arbetsmiljöproblem och något som tog viktig tid från omhändertagandet av svårt sjuka patienter. Problemet hade diskuterats i personalgruppen en längre tid.

– Vi har funderat på hur man kan stilla patienters oro med information, säger Anja Fält Sjöberg.

I våras bestämde hon och en kollega att det var dags att se över kommunikationen till väntande patienter och anhöriga, för att avlasta den hårt pressade vårdpersonalen. I veckobrevet sökte de efter fler som ville delta i en projektgrupp. En av dem som svarade var sjuksköterskan Anna Axeheim.

Problemet-lösningen-resultatet

PROBLEMET

Patienter på akuten ställde ständigt samma frågor. Det tog tid och kraft som personalen ville fokusera på de mest akuta fallen.

Bristfällig information om prioriteringar och väntetider skapade missnöje som framfördes till personal på plats och i sociala medier.

Det skapade stress och riskerade att leda till hotfulla situationer.

LÖSNINGEN

Kortfattade svar på de vanligaste frågorna har gjorts tillgängliga via QR-koder som patienter och anhöriga scannar med mobilen.

Koderna sitter tydligt placerade i väntrum, korridorer och övervakningsrum.

En kort informationsfilm som visas i väntrum förklarar bland annat prioriteringsordning och arbetssätt på akuten.

RESULTATET

Hittills endast positiva reaktioner från kollegor.

Personal har upplevt bättre stämning i väntrummet.

Idéer till fler informationsinsatser har fötts, bland annat kartliknande skyltar som på ett pedagogiskt sätt visar ”vägen” som patienten passerar genom akuten, från väntrum till behandling.

–  Man blir ofta haffad i korridorerna. Patienter undrar när deras provsvar kommer eller varför läkaren dröjer. Själv har jag ofta ingen aning ens om de är medicin- eller ortopedpatienter, utan är fokuserad på det som är mest akut för tillfället. Det finns sällan tid att sätta sig ner och fråga ”vad kan jag göra för just dig?”.

Ilska över väntetider

Gruppen studerade reaktioner som samlats in från tidigare patienter och läste även vittnesmål i sociala medier.

Information om prioriteringsordning finns i alla väntrum. Foto: Per Bengtsson.

– Vi ville verkligen sätta oss in i patientens situation. En skrev att den fått sitta på en pinnstol med en gul lapp i flera timmar, utan att förstå vad lappen betydde. För oss är det ju självklart att det betyder att patienten ska till röntgen, men om den informationen inte når fram blir det förstås obegripligt och frustrerande, säger Anja Fält Sjöberg.

I inläggen upptäckte de också att patienter ofta förväntar sig att det ska gå snabbt om de åker till akuten, särskilt de som anländer i ambulans. Långa väntetider orsakade stort missnöje.

– Det fanns ett av behov att förklara våra arbetssätt och yrkesroller. På akuten finns ju ingen turordning som bygger på när du har kommit in, utan på en bedömning av symptomen och hur länge du har haft dem. Ett hjärtstopp går jättefort, men en tå som varit svullen i tre veckor får väldigt låg prioritet. Och bara för att du träffat en person så innebär det inte att du är färdig att gå.

Film och qr-koder

Varje övervakningsrum är utrustat med en kod. Foto: Per Bengtsson.

När arbetsgruppen började söka på nätet efter goda exempel fastnade den för en modell som införts på 16 akutsjukhus i London. En typ av informationskartor hade satts upp, där patienterna vägleds från väntrummet, via bedömning och undersökning till behandling. Vid ett studiebesök på Södersjukhuset hade Anja Fält Sjöberg också sett filmsnuttar i väntrummen som förklarade prioriteringsordningen av patienter.

En sådan film bestämde de sig för att göra själva. Sedan en vecka tillbaka rullar den på monitorerna i väntrummen. De fyra kollegorna i arbetsgruppen spånade också fram 21 vanliga frågor som patienter på akuten ställer, och formulerade svar. Genom att scanna en QR-kod som satts upp på väggar i korridorer, väntrum och övervakningsrum kan patienter och anhöriga nu snabbt få tillgång till dem.

Anna Axeheim och Anja Fält Sjöberg utgör halva arbetsgruppen. Foto: Per Bengtsson.

– Det viktiga var att svaren var korta och tydliga, säger Anja Fält Sjöberg.

Kommunikationsavdelningen hjälpte till med filmproduktion, skyltar, QR-koder och korrektur. Hittills har arbetsgruppen lagt två dagar på projektet, utan några större omkostnader.

– Det var egentligen superenkelt att genomföra, säger Anja Fält Sjöberg.

Nästa steg är att översätta frågorna och svaren till fler språk och sätta upp nya QR-koder som leder till riktad information beroende på var i vårdprocessen man befinner sig, till exempel i vänt- eller övervakningsrummet.

21 frågor och svar har formulerats. Foto: Per Bengtsson.

Kommer ni få massor av frågor om att ladda mobilen nu?

– Svaret på den står överst bland de 21 svaren. Vi har mobila laddstationer som patienterna kan hyra.

Vad lärde ni er själva av det här projektet?

– Den största aha-upplevelsen var hur suddig och luddig vår verksamhet faktiskt är för utomstående. De flesta tar inte reda på hur sjukvården fungerar förrän de kommer hit. Och för oss är det lätt att bli hemmablinda. Akuten är vår vardag, men för patienterna kan det vara väldigt dramatiskt att komma hit, kanske det mest avgörande som hänt i deras liv.

Vårdfokus / Nyhetsbrev

Nyheterna, reportagen, forskningen och frågorna för dig i vården. Gratis varje vecka direkt i din inkorg.
Jag godkänner att Vårdfokus sparar mina uppgifter
Skickar formuläret...
Hämtar fler artiklar
Till Vårdfokus startsida