Nominering årets vårdchef

”Utan skratt skulle vår arbetsmiljö bli väldigt mörk”

”Utan skratt skulle vår arbetsmiljö bli väldigt mörk”
Malin Lind, chef för psykiatriska akutmottagningen i Trollhättan, försöker sprida glädje på jobbet, även om arbetsuppgifterna ofta är tunga. Foto: Privat.

Dokumenterade arbetsmiljöproblem, undermåliga lokaler och gärna en 6:6a-anmälan. Sådana förutsättningar lockar Malin Lind till ett nytt chefsjobb. ”Jag är tävlingsinriktad och sporras av att visa motsatsen när folk säger att något är svårt eller inte går att lösa”, säger hon.

När hon fick veta att personalen på psykiatriska akutmottagningen i Trollhättan nominerat henne som årets vårdchef blev Malin Lind stolt, men kände också lite prestationsångest.

– Mina arbetskamrater uppfattar mig nog inte som introvert, men jag tycker faktiskt att det är jobbigt med uppmärksamhet. Jag vill att det ska vara fokus på verksamheten och inte mig som person, säger hon.

Medarbetarna hyllar din kompetens och erfarenhet. Hur länge har du varit chef?

– I 12 år. Jag blev tillfrågad om att efterträda min chef när jag var psykiatrisjuksköterska på en psykosavdelning. Det lät kul och jag bestämde mig för att ge det två år och se vilken respons jag fick. Jag trivdes och efter några år ville jag prova att leda medarbetare som inte kände mig sedan tidigare. Jag sökte ett chefsjobb på bup i Uddevalla. Det var annorlunda och jag fick möjlighet att arbeta med en ny typ av verksamhet och nya yrkeskategorier som psykologer, kuratorer och sekreterare. Efter tio år tog jag en time-out och jobbade i sex månader som sjuksköterska. Sedan blev min nuvarande tjänst ledig. Jag hade önskat att bli chef på psykiatriska akutmottagningen ända sedan jag jobbade här som sjuksköterska för många år sedan.

Både bup och psykiatriska akutmottagningen drogs med svåra arbetsmiljöproblem som lett till 6:6a-anmälningar när du kom dit. Varför söker du dig sådana verksamheter?

– Den frågan har jag ställt mig själv många gånger! Jag blir väl motiverad när något är svårt och folk säger ”det här går inte”. Då sporras jag att bevisa motsatsen. Min erfarenhet är att alla på en arbetsplats vill göra ett bra jobb och ha en god arbetsmiljö. Mitt uppdrag är att få dem att dra åt samma håll.

Hur gör du för att uppnå det?

– Jag tycker själv att det är genuint roligt att jobba inom vården. Jag tror att det märks och inspirerar och motiverar medarbetarna. Sedan försöker jag lyssna på idéer och förslag från personalen och är inte rädd för att prova nya saker. Jag har blivit känd för att säga: ”Det testar vi, vad är det värsta som kan hända?”

Fakta

Namn: Malin Lind.

Ålder: 57 år.

Bor: I Trollhättan.

Yrke: Psykiatrisjuksköterska. Chef för psykiatriska akutmottagningen i Trollhättan.

Arbetsleder: 20 anställa (fördelat på 18 tjänster).

Lön: 50 200 kronor.

Så vill jag vara som chef: ”Närvarande. Jag är ute på mottagningen varje dag och hjälper till med allt från hotfulla situationer till att koka kaffe. Jag rycker också in som sjuksköterska under sommaren eller när det är personalbrist. Jag försöker se varje individs behov. Om någon har det jobbigt hemma är jag generös med arbetstider och ledighet under en period. För mig är det också viktigt att ha roligt på jobbet, att skoja och bjuda på sig själv.”

Min drömchef: ”Hade jag som sjuksköterska en avdelning som idag heter avd 95. Jag efterträdde honom på min dåvarande arbetsplats. Hans dörr stod alltid öppen och man vågade alltid gå till honom för råd och stöd i arbetet.”

Har du något knep för att övertyga personalen att testa nytt?

– På apt eller när jag ska förklara en ny idé använder jag ofta bilder med tänkvärda citat för att förstärka det jag vill ha sagt. Det är ofta sådana där man kan se olika motiv i samma bild. En som jag använt ofta föreställer antingen en vas eller två ansikten. Den går att använda i många olika syften, till exempel för att tydliggöra att vi kan ha olika perspektiv utan att någon har fel. En grupp ser vasen, den andra ansiktena. Tillsammans bidrar vi till att förstå helheten, det blir som två pusselbitar.

Vad har du förändrat på din nuvarande arbetsplats för att förbättra arbetsmiljön?

– För det första har vi fått större och mer ändamålsenliga lokaler, som bland annat ökar säkerheten för både personalen och patienterna. Det var redan på gång när jag kom, men pandemin påskyndade flytten. Vi har också infört nya arbetssätt när det gäller bemötande. I stället för att patienter anmäler sig i receptionen och sedan väntar på sin tur så har vi ett formulär med frågor som vi ställer till alla som kommer in, där vi utesluter kroppslig problematik för att säkerställa att de får rätt vård. De med störst behov får träffa läkaren först. Vi är också tydligare i kommunikationen. Tidigare frågade vi exempelvis patienterna om de hade ”mörka tankar”. Nu frågar vi i stället rakt ut om de har självmordstankar. Det kan tyckas självklart, men är svårt även för erfarna sjuksköterskor.

Det står i motiveringen att du har ”patientens bästa för ögonen”. Hur märks det i vardagen?

– Förutom triageringen vid ankomsten så kan det vara småsaker som att erbjuda kaffe till den som måste vänta länge eller en filt till de som har ångest. Vi måste hela tiden anpassa oss till patienten och situationen. Vissa behöver tröst, andra ett lågaffektivt bemötande för att undvika hotfulla situationer. Vi tar dagligen emot personer som kommer hit med poliseskort och egentligen inte vill vara här. Då kan ett leende göra jättemycket för att de ska känna sig välkomna och trygga. Förut fick jag ofta klagomål från anhöriga men det händer nästan aldrig längre.

Motiveringen

"Med stor kompetens, erfarenhet och en smula tävlingslust har hen gång på gång lyckats vända verksamheter som hamnat i en nedåtgående spiral. Hen brinner för att driva en patientsäker vård, alltid med patientens bästa för ögonen, men också med ett stort fokus på medarbetarnas arbetsmiljö. Genom att lyssna, lyfta sina medarbetare och skapa trygghet med struktur och rutiner har hen förvandlat en bristande verksamhet till en arbetsplats att trivas på och där man kan ha roligt även om arbetet är tungt och svårt. Hen tar sig an utmaningar med öppenhet, en aldrig sinande energi och mottot ”Vad är det värsta som kan hända?”

Tillsammans med ett stort mått nyfikenhet ger det hen mod att prova nya idéer och vägar till framgång, alltid med respekt och lyhördhet för sin etiska kompass. En chef som visar att man med humor och envishet kan leda verksamheten framåt och uppnå långsiktiga resultat."

Du anses ha humor. Finns det plats för skratt på en psykiatrisk akutmottagning?

– Utan skratt skulle nog vår arbetsmiljö bli väldigt mörk. Jag har själv fått höra att jag skrattar för mycket, men självklart måste det ske på rätt plats och i rätt situation. Det får inte bli för mycket flams och trams, men att bjuda på sig själv och skoja om det inför patienterna kan vara avväpnande. De som söker till oss behöver hopp och medmänsklighet.

Hur gör du för att lyfta och utveckla dina medarbetare?

– Jag fick ett bra tips av en chef en gång. Det var att fokusera på det som den enskilda medarbetaren gör bra. Om en person har för vana att komma fem minuter sent varje dag kan det skapa irritation. Då gäller det att tänka att den personen har andra kvaliteter och använda sig av det. Vi har en person som är duktig på hlr och en annan på hur vi ska bete oss i hotfulla situationer. De håller i utbildningar för oss kollegor utifrån sina specialområden. Några andra är särskilt kunniga när det gäller bemötande av personer med vissa diagnoser och då får de ansvar att triagera de patienterna. De på mottagningen som tycker att det är viktigt med jul- och påskpynt får sköta det. Sådant bidrar ju också till en god arbetsmiljö.

Fotnot: Årets vårdchef utses av Vårdförbundet. Vinnaren får 50 000 kronor och presenteras på Vårdgalan som i år sker digitalt. Galan direktsänds den 29 oktober kl 14-16 via Vårdförbundets Youtubekanal och Facebook live. Då utses även vinnaren i Vårdförbundspriset och Årets studenthandledare.

Vårdfokus / Nyhetsbrev

Nyheterna, reportagen, forskningen och frågorna för dig i vården. Gratis varje vecka direkt i din inkorg.
Jag godkänner att Vårdfokus sparar mina uppgifter
Skickar formuläret...
Hämtar fler artiklar
Till Vårdfokus startsida