»Våga ta betalt för din tid«

Hur ska jag rekrytera kunder och hur mycket är min tid egentligen värd? Viam hjälper blivande egenföretagare med många av frågorna de ställs inför. På en nätverksträff fick deltagarna veta att man måste tro på sitt eget värde för att våga ta betalt.

3 november 2006

Det första jag frågar sjuksköterskor eller andra som planerar att starta eget är om de har gjort en marknadsundersökning så att de vet att de har ett kundunderlag«, säger Ingela Bengtsson, verkställande direktör för Viam, Vårdförbundets servicebolag för egenföretagare.

Nästa fråga brukar vara hur familjen ställer sig till att den blivande företagaren lämnar sin trygga anställning i landsting eller kommun.

För att ha så bra chanser som möjligt att lyckas som egen företagare gäller det också att hitta sin egen nisch. Bara omkring 40 procent av Viams medlemmar har vårdavtal. Resten är helt och hållet beroende av patientavgifterna för att få det att gå runt.

I maj i år hade Viam 189 egna företagare som medlemmar. De flesta är sjuksköterskor, omkring tio är biomedicinska analytiker, något fler är barnmorskor, ingen är röntgensjuksköterska. Gemensamt för många av dem är att de tycker att det är svårt att veta hur mycket de ska ta betalt, berättar Ingela Bengtsson, som ofta har peppande telefonsamtal med osäkra företagare.

På en av nätverksträffarna under hösten för Viams medlemmar talade Holger Björklund, själv egenföretagare, konsult och föreläsare. Han sa att det är nödvändigt att träda fram och våga ta plats för att kunna driva egen företagsamhet.

Tjugo egna företagare, alla sjuksköterskor, alla – utom en – kvinnor, lyssnade och verkade förstå vad föreläsaren menade när han sa att kvinnor är mycket »vi« och inte så mycket »jag«. Som för att bevisa det viftade han därefter med en femhundralapp och frågade om någon ville ha den. Tjugo rumpor flyttade sig oroligt på stolarna tills en av deltagarna till sist reste sig och sa: »Ja tack, jag tar den gärna.« Hon fick den. »Som ett minne av att du vågade sticka ut och ta för dig.«

– Att kunna ta betalt har att göra med självkänsla. Det gäller att veta sitt eget värde, sa Holger Björklund.

Pengar har en stark laddning, sa han också. Och den starka laddningen kändes bland nätverksdeltagarna. »Jag vill hitta kunder som har råd att betala vad jag är värd«, sa en av dem lite uppgivet och påtagligt trött på en ständig kamp för att få verksamheten att gå ihop. En annan konstaterade att hon kände att hon var värd mer än det hon tog betalt, men att hon var dålig på att förhandla.

Empati är bra, sa föreläsaren. Men det går inte att tycka så synd om sina kunder att man inte kan ta betalt. En del har svårt för att belöna sig själva. Det har inte med förnuft att göra.

Hämtar fler artiklar
Till Vårdfokus startsida