Nyopererad och övergiven
Patienter som har opererats i dagkirurgi är nöjda med att få komma hem, men många behöver få mer tid på sig och bättre information.
När patienter som ska genomgå dagkirurgi kommer till operationsavdelningen blir de väl omhändertagna. Efter operationen är det däremot bråttom; platsen behövs till nästa patient. Alldeles nyopererade och lite yra i huvudet efter anestesin har de svårt att minnas den information de får och är inte riktigt redo att gå hem. Men de måste, för nya står i kö. Många av de patienter som sjuksköterskan Katarina Berg har intervjuat i sitt avhandlingsarbete berättar om hur övergivna de kände sig när det blev så bråttom. ?
Väl hemma visste de ganska lite om vad de kunde förvänta sig och vad de fick respektive inte fick göra som nyopererad. De prövade sig fram och backade när det till exempel gjorde mer ont. Osäkerheten gjorde att många inte kände sig trygga. Information inför operationen varierade; förvånansvärt många visste inte vad den skulle föra med sig och kände sig efteråt utkastade från operationsavdelningen och lämnade åt sitt öde, ensamma hemma. En del hade rest långt och några hade svårt att hantera sin egenvård och till exempel sin kateter. ??
— Den skriftliga information patienterna får är ofta alltför generell. Patienterna hade uppskattat om de där hade fått veta vad som gäller för just den operation som de själva gått igenom, säger hon.?
De flesta hade fått information om att det vore bra om någon var hemma med dem den första natten. En del hade förstått att det krävs en del förberedelse inför operationen. Några hade läst på väldigt mycket och köpt hem förbandsmaterial och smärtstillande läkemedel, medan andra inte förberett sig alls. En orsak var att en dagkirurgisk operation uppfattades som en liten operation med snabb återhämtning. Få hade tänkt på att ha mat hemma, vilket hade varit bra eftersom det som ensamboende och nyopererad inte är så lätt att gå och handla.??
Eftersom de dagkirurgiska ingreppen ökar och allt fler åkommor kan åtgärdas på det sättet, tycker Katarina Berg att vårdkedjan mellan sjukhus och patientens vård i hemmet behöver stärkas. Patienterna borde få vara delaktiga i ett preoperativt möte eller kunna hitta viktig och specifik information på till exempel internet. En eller ett par dagar efter operationen vore det bra om en sjuksköterska eller distriktssköterska kunde komma hem till patienten. Kanske borde perioperativa nurse practitioner utbildas, funderar hon.?
— Nu är det dags att ta nästa steg i utvecklingen av dagkirurgin. Det blir allt vanligare, tekniken utvecklas och patienten föredrar att åka hem framför att ligga kvar på sjukhuset.