Klandras för att beslutsstöd inte användes?

Klandras för att beslutsstöd inte användes?
Sjuksköterskorna använde inte beslutsstödet. Det klandrar Socialstyrelsen. Arkivbild: Istockphoto

Ingen dialog mellan läkare och sjuksköterska och att sjuksköterskorna inte använde beslutsstöd är två orsaker till den fördröjning som ledde till att en man med hjärnhinneinflammation avled.

När 70-åringen fick svår huvudvärk, blev ljusskygg och mest låg och kved kontaktade hustrun sjukvårdsrådgivningen och fick tid på jourmottagning­en. Efter tio minuter ringde hon igen då maken hade börjat kräkas.

Sjuksköterskan ansåg att det skulle gå fortare om paret åkte till jouren i stället för till akuten för bedömning. Väl där fick mannen vänta på läkarbedömning på en brits i korridoren och sedan en halvtimme innan taxin till akuten kom. Han skrevs genast in på iva men avled dagen därpå.

Mannen fick lida i onödan och kunde ha överlevt om behandlingen inte hade fördröjts, skriver Socialstyrelsen i sitt beslut. Personer med hans symtom ska enligt beslutsstödet omgående under vård.

Sjuksköterskorna använde inte beslutsstödet. Att trots beslutsstöd välja att göra andra bedömningar är klandervärt, skriver Socialstyrelsen. Hanteringen på jourmottagningen visar bristande kompetens hos personalen. Ibland måste patienter tas om hand omedelbart och en jourmottagning ska kunna prioritera.

Medicinsk fortbildning om huvudvärk hos vuxna och samtal i arbetsgruppen om att ta hand om patienter och transport till akuten är de åtgärder verksamheten föreslår. Händelse­analysen ser brist på dialog mellan läkare och sjuksköterska som en orsak till den försenade behandlingen.

Socialstyrelsen kräver att omhändertagandet vid jouren sker i enlighet med patientsäkerhetslagen och att personalen har den kompetens arbetsuppgifterna kräver.
(Diarienummer 9.3.1 – 8038/2011)

Hämtar fler artiklar
Till Vårdfokus startsida