En skola för brobyggare

Konflikter mellan det sociala och det medicinska överbryggas när utbildningarna blir mer sammanflätade.

3 september 2001

En utbildning som skapar brobyggare. Så ska den samordnade, fyraåriga utbildningen för sjuksköterskor och socionomer fungera. Det är i alla fall Lena Ramströms vision. Hon är psykolog och högskolelektor på Ersta Sköndals högskola och studierektor för den nya samordnade utbildningens socionomdel.

– Jag har hört från fältet att samarbetet mellan de båda yrkesgrupperna inte är konfliktfritt, säger Lena Ramström.

Det är bland annat detta som legat till grund för att Ersta Sköndal skapat den samordnade sjuksköterske- och socionomutbildningen.

Socionomer kan arbeta som kuratorer, med barn, som socialsekreterare. Däremot har det inte varit så vanligt att socionomer på ett mer övergripande sätt arbetat med gamla. Därför har den vanliga socionomutbildningen inte innehållit så mycket utbildning om de särskilda problem som åldrandet innebär. Ett skäl är att det tidigare fanns en särskild utbildning för ålderdomshemsföreståndare i Sverige. Den finns inte längre.

Bättre kunskap om äldre
Eftersom socionomerna inte haft en så framträdande roll i just äldrevården har inte heller utbildningen inriktats på att rusta studenterna för just dessa arbetsuppgifter.

Det är det Ersta Sköndal nu vill råda bot på med utbildningen med särskild inriktning mot äldreomsorg, samordnad med det fyraåriga sjuksköterskeprogrammet med samma inriktning.

De blivande socionomerna på det här programmet får bättre kunskap om den gamla människans verklighet, kroppsligt, socialt och existentiellt, samtidigt som de blivande sjuksköterskorna får bättre kunskaper i socialpolitik, sociologi, juridik – om hur det ser ut i samhället, helt enkelt.

– Det bör ge dem en god grund för att arbeta visionärt i den framtida äldreomsorgen, säger Lena Ramström.

Hon anser att den reguljära socionomutbildningen på Sköndal inte har givit tillräckligt med kunskap när det gäller organisationsfrågor och ledarskap. I den nya utbildningen satsar man rejält på det.

– Både sjuksköterskor och socionomer behöver ha kunskap om organisationer och inte minst om kriser i organisationer. Bland annat för att inte ta på sig själva sådana problem som beror på brister på andra nivåer i organisationen, säger Lena Ramström.

Hämtar fler artiklar
Till Vårdfokus startsida