Sjukvårdsupplysningen i Skåne anställer fler sjuksköterskor

Efter Socialstyrelsens hårda kritik av sjukvårdsupplysningen i Skåne ser entreprenörerna över organisationen och anställer både telefonister och fler sjuksköterskor.

3 februari 2003

I granskningen av sjukvårdsupplysningen i Skåne pekade Socialstyrelsen bland annat på att väntetiderna var så långa att det innebar risker för patientsäkerheten. Senast den 1 mars ska Region Skåne redogöra för hur bristerna ska åtgärdas.

? Mycket i Socialstyrelsens kritik stämmer och vi ser allvarligt på den.

Det säger både Anita Skog Erixon, verkställande direktör för Proffice Care, och Hans G Larsson, presschef på Telia, ansvariga för sjukvårdsupplysningen i Skåne.

På sjukvårdsupplysningen i Skåne har sjuksköterskor fungerat som telefonister. Samtal som inte kunnat tas emot av primärvård och jourläkarmottagningar har automatiskt kopplats till sjukvårdsupplysningen. En lösning som nu ifrågasätts, berättar vd:n för Proffice Care.

? Medicinsk rådgivning minskar trycket på sjukhusens akutmottagningar och är det som våra sjuksköterskor ska ägna sig åt. Som det har fungerat har de inte fått användning för sin kompetens.

Mätningar som gjorts för oktober och november visar att väntetiderna blivit kortare, uppger Hans G Larsson, som också säger att diskussionerna med Region Skåne om hur ansvaret ska fördelas mellan de båda entreprenörerna fortsätter.

Hämtar fler artiklar
Till Vårdfokus startsida