Glöm inte arbetsförmedlingen om du fått avgångsvederlag

Sjukpenning och a-kassa påverkas om man får lämna sitt arbete med avgångsvederlag.

Det har blivit allt vanligare att anställda sägs upp av personliga skäl, enligt Vårdförbundets jurist Jeanette Dahlin Lindgren. Eftersom arbetsgivaren ibland har svårt att bevisa att ett avsked är motiverat, väljer han kanske då att betala ett avgångsvederlag för att bli av med den anställde.

– Summorna varierar. Det beror på hur angelägen arbetsgivaren är om att bli av med den anställde, säger Jeanette Lindgren Dahlin.

För den som drabbas finns det flera viktiga saker att tänka på. Avgångsvederlaget påverkar bland annat sjukpenningen och a-kassan.

I korthet ser det ut så här när det gäller ekonomiskt skadestånd:

  • Avgångsvederlag ersätter inkomstförlust och är skattepliktigt.
  • Tid med avgångsvederlag jämställs med arbetad tid när det gäller arbetslöshetsförsäkringen. Tiden beräknas utifrån avgångsvederlagets storlek i förhållande till den genomsnittliga lön som man har haft per månad under det sista året före avgångsvederlaget. Det innebär att man kan få a-kasseersättning när den beräknade tiden för
    avgångsvederlaget är slut.
  • För att få sjukpenning eller föräldrapenning krävs att man anmäler sig som arbetssökande hos arbetsförmedlingen inom tre månader från den dag anställningen upphörde. Avgångsvederlag gäller nämligen inte som grund för beräkningen av sjukpenninggrundande inkomst.
  • Man får ingen sjukpenning, föräldrapenning eller a-kasseersättning förrän tiden för avgångsvederlaget är slut, det vill säga avgångsvederlaget omräknat i månadslöner.
Hämtar fler artiklar
Till Vårdfokus startsida