Att bruka sunt förnuft räcker inte när man ska arbeta med konflikthantering på en arbetsplats. Konflikter är ett fastlåst tillstånd där man inte förmår att tänka förnuftigt. Det har psykologen Jan Atle Andersen lärt efter 20 års konfliktbehandling i arbetsgrupper.

Han skiljer på oenighet och konflikt. Oenigheter är utvecklande. Konflikter inbegriper känslor som ilska, obehag, bitterhet, och konflikthantering handlar om att bli av med de obehagliga känslorna.

- Det är inte de som är bullriga och visar känslor på en arbetsplats som är en utmaning för konflikthanteraren. Det är de som är tysta med uttryckslösa ansikten och känslorna bubblande under ytan, säger han.

Jan Atle Andersen återkommer ofta till att vuxna har ansvar för sina egna känslor. Att säga »du irriterar mig« är exempel på det motsatta. Lär vi oss att ta ansvar för våra egna känslor så räcker det. Vi behöver inte ta ansvar för andras.

- Den som skyller ifrån sig sviker sig själv. Andras ord har bara den makt som mottagaren tillåter, slår Jan Atle Andersen fast.

Rädsla och brist på självkänsla är hinder som han inte uppehåller sig vid. »Man kan lära sig att reagera annorlunda«, upprepar han.

Han har skrivit boken Skick och oskick på jobbet - konfliktbehandling på arbetsplatsen.