Katarina Weiner Thordarson har intervjuat 15 personer, bland dem ett antal chefer inom vården. Personer som hon anser bör lyftas fram i ljuset och få uppmärksamhet för sina samhällsinsatser.


— I tv-sofforna sitter personer som sägs vara experter inom alla möjliga områden. Allt för sällan är det personer från offentlig verksamhet. De arbetar ofta i det tysta, men jag ser dem som vardagens hjältar och vill lyfta fram dem i den här boken, säger hon.



Katarina Weiner Thordarson har lyssnat på läkare, sjuksköterskor, socionomer, psykologer, präster och handläggare på försäkringskassan. Bland andra. Hon tror att de olika professionerna har saker att lära av varandra. En erfaren polis talar till exempel om att vara varsam med sin makt. Han berättar att det värsta man kan göra som polis är att agera som maktmänniska. Den som ska förhöras märker sådant redan på kroppsspråket och reagerar genom att bli tjurig. 


— Jag tror att det är tänkvärt för personal inom sjukvården, särskilt nyutbildad sådan. Även där gäller det att ibland vara försiktig med sin auktoritet.



Boken handlar även om de svåra samtal en chef måste ha med sina medarbetare. Om olämpliga beteenden, svaga prestationer eller avveckling och uppsägning. Men det som har gripit Katarina Weiner Thordarson mest under intervjuerna är de svåra samtal som volontären på Bris eller psykologen inom rättspsykiatrin har.


— Volontären på Bris försöker att stötta barn som har utsatts för allvarliga sexuella övergrepp, och inom rättspsykiatrin möter psykologen våldtäktsmän och pedofiler. Det svåra för dem är den maktlöshet de upplever. Detsamma gäller onkologen vars patient ropade hans efternamn ända in i döden.



Katarina Weiner Thordarson delar in svåra samtal i fyra kategorier: prestationssamtal, samtal om attityder och beteenden, krissamtal och avvecklings- och uppsägningssamtal. Prestationssamtal har chefen med medarbetare som kanske presterar för lite, för långsamt eller fel saker. Atti­tydsamtalen kan gälla beteenden som inte är acceptabla: smällande i dörrar, skitsnack om kolleger, prat som förstör möten. 


Ibland måste chefer ha avvecklings- eller rent av uppsägningssamtal.


— Det kan vara svårt eftersom det inte handlar om bara ett samtal. Det finns medarbetare som tar beskedet och bara vänder sig om och går, men inte sällan måste cheferna vara tillgängliga för samtal flera gånger.


Ett av råden är att inte ha den typen av samtal ensam.



I sin bok presenterar Katarina Weiner Thordarson också samtalsledarnas verktyg för att klara svåra samtal. Till exempel att vara väl förberedd om man ska ha samtal om misskötsel, och kunna ge flera konkreta exempel på vad som inte fungerar. Eller att ibland använda humor för att lätta upp ett svårt samtal.