Bakom en himmelsblå ljuddämpande skärm skymtar Nina Zebergs fram, rådgivare på Vårdförbundet Direkt. Hon gestikulerar med händerna, lutar sig framåt. Ler, rynkar pannan och nickar.

Det ser ut som om hon pratar med någon som gömmer sig bakom skärmen. Men där står bara en dator och en telefon. Lika engagerade samtal pågår vid de andra sju arbetsplatserna. I bruset av röster och ringsignaler hörs skratt och lugnande ord, intresserade frågor och hårdfakta.

Klockan närmar sig halv elva. Det är nu på förmiddagen som flest medlemmar ringer. Vårdförbundet Direkt tar emot omkring 160 samtal per dag. Vanligaste samtalsämnet är lön, men du får fråga om vad som helst som rör jobbet och yrkeslivet. Får du inte svar direkt ber rådgivarna att få återkomma, annars hänvisar de vidare.

Att organisera en grupp rådgivare som svarar på frågor via mejl och telefon är ett sätt för Vårdförbundet att öka tillgängligheten och försäkra sig om att alla medlemmar får samma service, två viktiga uppdrag från förra kongressen.

— Här kan vi ge ett och samma svar till alla, oavsett varifrån de ringer. Det är jätteviktigt, säger Susanne Björkman, nu rådgivare men tidigare förtroendevald.

Hon berättar att många som hör av sig helt enkelt behöver prata. Ibland kan samtalen handla om känsliga frågor som mobbning, där den som ringer dragit sig för att ta upp saken med förtroendevalda på arbetsplatsen.

Tack vare den täta kontakten med Vårdförbundets medlemmar snappar rådgivarna upp stämningar och aktuella frågor, viktig kunskap som förs vidare in i organisationen. Sedan starten i oktober förra året har de också lyckats rekrytera 393 nya medlemmar. Chefer, en grupp där förbundet minskar mest, får i april en direktlinje till Vårdförbundet Direkt.

Det var medlemsraset som fick förbunds­ledningen att skynda på starten av Vårdförbundet Direkt. Ordföranden Sineva Ribeiro, som själv fick samtal från medlemmar som inte visste vart de skulle vända sig med sina frågor, ville att det snabbt skulle bli lätt att få kontakt med förbundet.

På Gun-Britt Lindkvists skrivbord ligger en handskriven lapp; ”varje medlemskontakt är unik”. När hon lyfter luren kan medlemmen i andra änden räkna med 100 procents uppmärksamhet. ”Lycka till nu”, säger hon i telefon. Här, på Vårdförbundet Direkt, uppfylls Vårdförbundets högsta önskan just nu, att vara en organisation med fullt fokus på medlemmarna.