Nu kanske du tänker: Varför i hela friden ska man inte förenkla för oss som sliter? Är Vårdfokus nya krönikör inte riktigt klok?


Jo, det är klart att vi måste göra något åt den hopplösa arbetssituation som sjuksköterskor och annan vårdpersonal nu dignar under. Men om man styr mot ”förenklad administration” kommer man att hamna i diket.


I forskaren Roland Paulsens nya bok Vi bara lyder säger arbetsförmedlaren Leif: ”Vid alla förändringar har man talat om för mig hur mycket tid jag kommer att tjäna på dem. Och det har alltid blivit tvärtom.”



Leif har stöd från flera håll. Anders Ivarsson Westberg, som forskar kring moderna organisationer, har konstaterat att reformer för att förenkla administration tvärtom regelmässigt leder till mer administration. Det är egentligen inte så konstigt.


Om man gör det enklare att skicka brev — jämför e-mail med att klistra kuvert och sätta på frimärken — så kommer det att skickas oerhört många fler brev.


Om man gör det enklare att köra bil, genom att till exempel göra vägarna bredare och större, så kommer det att köras mer bil. Det kallas till och med ”the fundamental law of traffic”. I Los Angeles har fem års arbete med att bredda motorvägen I-405, lett till att trafiken nu går lite långsammare än tidigare.


Om man förenklar administrationen bildas helt enkelt ett utrymme för mer administration.

Och administration är som en gas, den fyller blixtsnabbt upp alla lediga utrymmen. Varje administrativ åtgärd motiveras med att den är bra för något, till exempel patient­säkerheten. Men även om vart och ett av de nya halmstrån som lastas på kamelen kan motiveras, knäcker de till sist det stackars djurets rygg.



Det är därför en debattartikel i Dagens Nyheter (20 januari 2015) av Gunilla Hult Backlund, generaldirektör på Inspektionen för vård och omsorg, är så viktig. Ännu mer dokumentation leder inte till ännu mer patientsäkerhet, påpekar hon. Det är dags att tänka om och tänka rätt.

Då handlar det inte om att förenkla, utan om att ta bort. Inte ännu ett it-system som utlovar att det ska bli enklare, men i själva verket bara gör det ännu krångligare. Man måste i stället fokusera på att öka den värdefulla tiden — mellan vårdare och patient — och att angripa administrationens drivkrafter.


Som den kände management-tänkaren Peter Druker har sagt: ”Det finns ingenting så bortkastat som att med stor effektivitet göra det som inte borde göras alls.”