SOS-operatören undrade hur det var möjligt att pojken kunde ringa om han var skjuten i huvudet. Utdrag ur samtalet gick att lyssna på via Aftonbladets nätsida, utan röstförvrängning. Senare på kvällen kablades det ut på tv-nyheterna, då med förvrängda röster.


Det var ingen rolig lyssning och jag ställde mig frågan hur mycket en operatör ska ifrågasätta en hjälpsökande. Självklart måste en bedömning göras för att hen ska veta vilken prioritet en eventuell ambulans ska ha. Men i det här fallet är det operatörens bemötande som kan ifrågasättas. Med en irriterad och raljerande ton betvivlas att pojken ens kan ringa efter hjälp med de skador han påstår sig ha. Operatören låter sig också provoceras av att den hjälpsökande kallar hen ”djävla idiot”.



Det är lätt att döma operatören med de fakta som ges i medierna. Men vad finns mer som vi inte vet? Hur löd samtalen innan just det här kom? Hur många samtal hade hen tagit emot? Hur ser arbets­situationen ut? 


Hur länge sitter de i telefon innan de får paus? Får de handledning? Eller äger de en förmåga att koppla bort att de är människor och kan ta emot samtal på löpande band utan att beröras? Jag tänker att arbetssituationen är mycket tuff och att de måste vara superkoncentrerade varje sekund.

Via telefon, utan hjälp av övriga sinnen, ska en bedömning göras av en akut situation med krav på att den alltid ska vara hundra procent rätt. Det är inte ovanligt att människor busringer till SOS Alarm eller vill använda en ambulans som taxi. Att bli utskälld hör också till jobbet. Jag vill påstå att larmoperatörerna också befinner sig i en utsatt position — precis som de hjälpsökande.



Själv har jag ingen erfarenhet av att vara larmoperatör men jag sitter ofta i telefonrådgivning på vårdcentraler och tar emot långt mindre akuta samtal. Arbetspassen kan vara långa och efter en dag med 130 samtal är jag rätt slut i skallen. Mot slutet av dagen är det lätt att missa viktig information och därmed göra en felaktig bedömning.


När sådana här fall kommer ut i medierna är det viktigt att tänka efter och inte bara döma utifrån de fakta som ges. Lika viktigt är det att den som hängs ut får komma till tals för att ge sin version. Först då går det att göra en mer nyanserad bedömning av händelsen.