Många i vården verkar svala inför de sociala mediernas intåg i vår vardag. Men där får privatpersoner verbala utbrott på sina läkare, fotograferar sig själva på akutmottagningar, skriver om hur psykiskt dåligt de mår och ger kompisar råd om medicinering. I facebook-grupper samlas tusentals svenskar med olika sjukdomar och diskuterar sin vård.

Det största problemet, som jag ser det, är att vården inte alls är närvarande.

Vid en koll har Sankt Görans sjukhus till exempel cirka 1 300 gillare som huvudsakligen får läsa platsannonser under sommaren. Det kan jämföras med Cancerfonden som har nästan 111 000 följare som får läsa om hur de försöker besegra cancer.

Frånvaron är så störande att Marie Skoog, som driver facebook-grupper för folk med psykisk ohälsa, undrar i medier om det är så att amatörstöd via plattformen är dagens vård för psykiskt sjuka. Hon har sett det som ett personligt ansvar att försöka stoppa självmord hos facebook-användare genom att luska ut var folk bor och ringa 112.

Detta är inte bara ett svenskt problem. I USA uppfattar facebook att situationen inom just suicid är så allvarlig att de har rullat ut en helt ny funktion för suicidprevention. Att deras användares liv är i fara är något som de ser som sitt ansvar: ”Att våra användare är trygga och utom fara är vårt allra viktigaste ansvar på facebook”, skriver de.

Den nya funktionen testas just nu på femtio procent av användarna i USA. Den fungerar så att det går att anmäla en misstänkt statusrad. Användaren som vill förhindra ett självmord får möjlighet att välja mellan olika lösningar: De kan kontakta den som skrivit inlägget, kontakta en annan vän för stöd eller hänvisas till en nationell hjälplinje för suicidprevention. Facebook tittar sedan på det postade inlägget och kan svara användaren i nöd. Personen får sedan förslag på lösningar och facebook kan erbjuda videor att titta på, berättelser om och av personer som övervunnit sin självmordsproblematik.

Jag tycker att företagets försök till insats här är mycket beundransvärd och undrar om önskan att hålla sina användare vid liv även kommer att innefatta andra sjukdomstillstånd än depression i framtiden? Kommer andra företag att följa i deras fotspår? Kan telefoner programmeras att ringa någon vid hjärtstillestånd hos bäraren? Kan bilföretag, vars kund råkat ut för en olycka, få bilen att kontakta ambulans?