Inne i trailern finns två omklädningshytter, trånga men funktionella. Vid datorn kan en läkare granska bilder men vanligtvis sker det på distans. I utrymmet hos den tunnelliknande apparaten tar en röntgensjuksköterska hand om patientens undersökning.


MR-trailer. VF 11-16
MR-trailern. Foto: Susanna Pagels

Vi plockar av oss allt magnetiskt innan vi går in till den mobila magnetresonanskameran, men pennan tar jag med. ”Den har ju en liten metallfjäder inuti, sträck fram den så känner du nog att det drar i den”, föreslår Lars Ahlander, röntgensjuksköterska och affärsområdeschef på Aleris Röntgen. Skeptisk sträcker jag plastpennan mot hålet och får en chock när den sugs ur handen, som om den hade eget liv. 


Så kan det också gå med rullstolar, patient­sängar, metallspån i ögat och gammeldags aneurysmklämmor. Därför är säkerhetsriktlinjerna rigorösa. 



Trailern används när någon av vårdföretaget Aleris 17 stationära MR-kameror behöver bytas ut. Under de cirka två månader det tar att trimma in en ny kamera på kliniken, tas patienterna emot och undersöks ombord. 


— MR är en väldigt bra metod. Ett antal hundra personer skulle förmodligen få ett normallångt liv om man oftare använde det som första metod i stället för att först göra slätröntgen och CT. Är det cancer har man då förlorat värdefull tid, säger Lars Ahlander. 


När MR-trailern inte används inom företaget hyrs den ut, med eller utan personal, till landsting som behöver beta av sina köer. Röntgensjuksköterskan Eva Lundmark har emellanåt följt med trailern när landsting i norra Sverige hyrt in den.


— Patienterna är så otroligt tacksamma, de kan ha fått vänta 8-12 månader på en undersökning. I Stockholm tycker folk att två veckor är långt, säger hon.


För den som tycker om att jobba självständigt och flexibelt är det tillfredsställande att jobba i trailern, tycker Eva Lundmark. På två veckor undersöks 200–250 patienter.


Jämfört med på en vanlig avdelning är det trängre i trailern och de sjukaste kan inte tas emot.


— Och logistiken är lite annorlunda över huvud taget, väntrummet är en bod som ställts upp utanför, säger Eva Lundmark.



Just nu står trailern oanvänd, ändå hummar den sin entoniga melodi. Strömmen går runt, runt i kilometrarna av koppartråd i magnetspolen på 1,5 tesla. 


— Att stänga av kostar 100 000 kronor så den är alltid på, säger Lars Ahlander, och demonstrerar reservaggregatet, en dieseldriven lastbilsmotor, i trailerns baklucka.