Äntligen får de ta på sig sjuksköterskebroschen. Än så länge ligger den orörd i sin ask och glänser i guld och vinrött. För Hannah Lilja, Tatiana Skarin och Hannah Wibring Lindqvist är den ett kvitto på tre års studier vid Karolinska institutets campus i Huddinge och en symbol för en ny fas i livet. Nu är de redo att axla ett helt nytt och omfattande yrkesansvar. 


— Jag känner mig väl förberedd, eller så klar som man kan bli i alla fall. Det kändes som om mycket föll på plats den sista terminen. All teori, som jag trodde var bortglömd, kunde jag plocka upp och använda i praktiken, säger Hannah Lilja.



Hon får medhåll av sina kurskamrater Tatiana Skarin och Hannah Wibring Lindqvist. Nu är det dags att stå på egna ben utan vare sig dubbelkollande handledare eller lärare som pedagogiska bollplank. Nervöst, visst, men samtidigt spännande.


— Jag tycker att det ska bli kul med allt ansvar, det har jag alltid gjort, säger Hannah Wibring Lindqvist.


I februari börjar hon som nattsjuksköterska på akutvårdsavdelningen, ava, vid länssjukhuset Ryhov i Jönköping. Efter fyra och ett halvt år i Stockholm ser hon fram emot att komma tillbaka till hemstaden och familjen. Hannah Lilja, kommer också att börja på ava, fast på S:t Görans sjukhus i Stockholm.


Tatiana Skarin har tackat ja till ett erbjudande från urologen på Södersjukhuset, där hon arbetat som undersköterska under studietiden. Det känns skönt att kunna patientgruppen och kollegerna när mycket i yrkesrollen är nytt, resonerar hon. Målet är en vidareutbildning i onkologi för att i framtiden kunna kombinera sin parallella examen i kemi från Kungliga tekniska högskolan.


— Drömmen är att få utveckla 
medi­cin-tekniska produkter åt patienter med cancer. Då måste det vara väldigt bra med erfarenhet från vården, säger hon.



Även Hannah och Hannah har siktet inställt på specialistutbildning. 


— Först tänkte jag hoppa på det direkt, men nu vill jag bli en riktigt duktig sjuksköterska först. Kanske jobbar jag sju år och börjar sedan läsa anestesi för att arbeta i ambulansen. Sedan vill jag bli skolsköterska också, säger Hannah Wibring Lindqvist.

För Hannah Lilja är det forskning som lockar. De återkommande kurserna i vetenskapsmetodik under utbildningen har gett mersmak, även om hon tror att det kommer att dröja innan hon hittar ”sitt” ämne.


— Helst skulle jag vilja kombinera en akademisk karriär med klinisk tjänstgöring. Jag vet med mig att jag är en person som tröttnar fort och skulle inte klara av att sitta på ett kontor hela dagarna.