Utanför entrén finns ingenting som antyder att det skulle vara något speciellt med just den här vårdinrättningen. Den är byggd i samma fyrkantiga platta arkitekturstil och med samma gula tegel som så många andra vårdcentraler i Skåne.


Men när vi väl passerat tröskeln och kommer in i ett av väntrummen märker vi att många av besökarna nått en ansenlig ålder. En herre i baseballkeps tar sig med små, små steg och ett kraftigt tag runt rollatorns handtag fram till en av de grönklädda stolarna.


Senare får vi veta att alla stolar är gröna för att underlätta för människor med demens. Är stolstyget mörkt och grått är risken stor att de inte sätter sig ner alls, eftersom de kan uppfatta den mörka färgen som ett stort svart hål.


På ett runt litet bord intill väggen mittemot mannen med rollatorn står två välfyllda termoskannor med kaffe och te. Strax under hatthyllan i väntrummet finns ett annat bord med en klarröd telefon på. Sifferknapparna är stora som dominobrickor.


Men den hade inte hjälpt Doris Andersson. Hon har just kommit ut från doktorns rum och står nu och försöker lista ut vilken knapp på nummerlappsapparaten hon ska trycka på för att hamna i kön in till laboratoriet.


Om hon nu ser några knappar över huvud taget, där hon står med kraftigt kutad rygg och försöker se genom sina orangefärgade glas­ögon. Den vita blindkäppen sitter fastklämd under ena armen.



— Är det något jag kan hjälpa dig med? frå­gar Sodaba Arwand som skyndar fram till Doris.


Sodaba är en av vårdcentralens tolv sjuksköterskor. Efter att ha tryckt ut nummerlappen tar hon Doris under armen och hjälper henne fram till en av de stolar som står uppställda strax utanför dörren in till labbet.


— Om du väntar här ska jag strax hjälpa dig med proverna, säger Sodaba. 


Bara några timmar tidigare pratade de i telefon. Doris är 87 år och har liksom alla andra som är 75 eller äldre fått ett speciellt telefonnummer till Borgmästaregården som hon kan ringa när som helst på dygnet. Telefonen är bemannad på vardagar mellan klockan 11 och 12. Då svarar alltid en sjuksköterska. Övriga tider finns en telefonsvarare — utan knappval — som regelbundet lyssnas av på dagen. Har någon patient eller närstående talat in ett meddelande på kvällen eller natten ringer en sjuksköterska alltid upp på morgonen.


De som är äldre än 75 år får oftast en tid samma dag eller senast dagen efter, om det behövs. Ibland gör en sjuksköterska eller arbetsterapeuten hembesök. Varje patient har sin egen läkare och sin egen sjuksköterska som tar ansvar för deras vårdbehov.



I dag ringde Doris till vårdcentralen för att hon var så täppt i näsan och hade ont i huvudet. Sodaba, som ansvarade för telefonen på förmiddagen, misstänkte att det kanske kunde röra sig om en bihåleinflammation och bad henne att komma till vårdcentralen. Nu ska det tas snabbsänka, Hb, saturation och temp.


Under tiden som Sodaba tar proverna pratar hon hela tiden lugnt och tydligt med Doris som berättar att hon själv arbetat många år i vården. Bland annat 37 år på Sveriges första sjukhus, gamla Serafen i Stockholm, först som städerska, sedan som biträde och de sista åren som undersköterska.


— Jag älskar att jobba med äldre. De är tåligare än 80- och 90-talisterna och söker bara hjälp när det verkligen behövs. De uppskattar allt man gör för dem. Och så är de gulliga, vill gärna prata och har så mycket intressant att berätta, säger Sodaba.


Tidigare arbetade hon som undersköterska på Borgmästaregården. Men sedan årsskiftet är hon sjuksköterska. Hennes mål är att bli distriktssköterska, gärna på just den här vårdcentralen.


— Efter sjuksköterskeutbildningen var det självklart att jag sökte mig hit. Kollegerna här är underbara. Behöver man hjälp kan man alltid fråga.



Att just Borgmästaregårdens vårdcentral blivit ackrediterad som äldrevårdsmottagning är inte så konstigt med tanke på åldersstrukturen i upptagningsområdet. Närmare var femte av de drygt 8 000 invånarna är äldre än 75 år. Få andra vårdcentraler har en så stor andel äldre patienter. 


För den som bara ser vad som händer i väntrummet och i korridorerna kan det te sig som en ganska stillsam arbetsplats, där sjuksköterskorna och den övriga personalen verkar ha hur mycket tid som helst när de pratar med de äldre. Men skenet bedrar.



— Vi som jobbar här har alltid haft ett äldre­vårds­tänk och är måna om att de som kommer hit ska känna sig välkomna och trygga. Men med tanke på deras ålder och att många är multisjuka är det faktiskt ett rätt krävande jobb, säger sjuksköterskan Anna-Karin Strandberg som har arbetat här i 14 år.


Tidigare jobbade hon i många år på Skånes universitetssjukhus. Egentligen tycker hon inte att skillnaden är så stor. I takt med att trycket på akutsjukvården ökat har primärvården fått ett allt större ansvar.


— Numera är det som ett litet sjukhus här. Ganska ofta tvingas vi tillkalla ambulans eftersom det visar sig att de som kommit hit har en misstänkt stroke, hjärtinfarkt eller liknande. Och det finns inga tidsluckor. Det är inte ovanligt att jag har hand om två patienter samtidigt. Medan den ena vilar i väntan på att ett blodtryck ska tas lägger jag om bensåret på en annan, säger hon.


Det Anna-Karin tycker är jobbigast är svårigheterna att boka in patienterna i läkarnas pressade scheman. Men annars gillar hon att det är mycket att göra.



I väntrummet sitter en gråhårig dam vid namn Eva Hasselström. Hon för ett glatt och livligt samtal med Folke Nilsson, som också han är stamgäst på mottagningen. När Eva följer
med Anna-Karin in i undersökningsrummet 
är det som att se två kompisar som känt varandra i många år. De pratar och skrattar om vartannat.


Eva berättar att hon har lärt känna många av de andra som brukar komma hit. 


— När vi sitter och väntar på vår tur blir det mycket prat om sådant som vi gjort genom åren. Alla säger samma sak, att de känner sig så trygga här och att personalen tar hänsyn till vår ålder. Själv är jag övertygad om att det här måste vara Sveriges bästa vårdcentral. 



Krävs ackreditering för att kalla sig äldrevårdscentral
Region Skåne var först med att starta en äldrevårdsmottagning, som det kallas där. Sedan mars 2014 har 80 ackrediterats.

Diskussioner förs även på andra håll och i Stockholms läns landsting får nu äldrevårdscentraler integreras inom det som kallas husläkaruppdraget. Ett 20-tal vårdcentraler har hittills ansökt om att få starta en äldrevårdscentral.

I Skåne krävs bland annat:

  • En bemannad telefon utan knappval för dem som är 75 år eller äldre.
  • Återkommande hembesök hos dem med störst behov.
  • En samordnad individuell vårdplanering för dem med stora vårdbehov.
  • Aktivt efterfrågande av patientens och de närståendes perspektiv i all vårdplanering.
  • Erbjudande om förebyggande och hälsoinriktade insatser till äldre.
  • Minst en distriktssköterska eller en sjuksköterska med specialistutbildning för vård av äldre ska finnas på vårdcentralen.