Med bara fötter kliver Emanuel Larsson upp på det elastiska spännbandet. I dag har han satt upp det mellan en ek och en lind i kyrkparken i Skövde. Under vårens praktik på en avdelning för njurmedicin hände det att han tog sig hit för att få en paus från alla nya intryck — med hjälp av en stunds balanserande på sin ”slackline”. 


Blicken är fäst där linan går runt trädet. Han tänker på att ha lätt böjda ben, vara stabil i bålen och att andas lugnt.


—Det gäller att koppla bort allt annat, bara vara där och fokusera på det du ska göra. Försöka stå så länge som möjligt, berättar han.


Det är utmanande och avkopplande. 


— Lite vardagsflykt, säger Emanuel Larsson.



Avkoppling handlar absolut inte bara om att ta det lugnt och inte göra någonting. Det hjärnan behöver på semestern, helgen, några stunder varje dag är att få ”pyssla med sina egna tankar”, som erfarna stressforskaren Torbjörn Åkerstedt uttrycker det.


Det finns ett särskilt nätverk i hjärnan, som upptäckts på senare år, som går i gång när du slutar fokusera på måsten eller mer krävande uppgifter. I det här tillståndet flyter tankarna fritt och detta verkar vara viktigt för välbefinnandet.


Utan regelbundna vilopauser av det här slaget ökar risken för stress och utbrändhet. Men det som är avkopplande för just dig och din hjärna kan vara något helt annat för en annan person. 


— Avkoppling är egentligen att göra något du själv vill. Det behöver inte innebära att inte göra någonting. Hjärnan ansträngs av att hålla fokus och tvingas arbeta med saker som den skulle föredra att inte göra, säger Torbjörn Åkerstedt.


Att det kan kännas svårt att slappna av i början av semestern eller sommarlovet beror på att det tar några dagar för hjärnan att varva ner. Räkna även med att det tar några dagar att varva upp och komma tillbaka på en hög produktionsnivå, tipsar stressforskaren.


Emanuel Larsson skaffade sin ”slackline” hösten 2012. Den väger ungefär som två medicinböcker och ligger ofta med i ryggsäcken när han ger sig ut för att träffa kompisar eller bara behöver en paus från pluggandet.


Just nu tränar han på att sätta sig ner på det svajande bandet och ställa sig upp igen. Bålstabiliteten och styrketräningen har han nytta av när han klättrar, som är ett annat stort intresse. Men framför allt är balanserandet något han gör för att han helt enkelt gillar det.


— Det är bara gött! Och roligt.