Vårdförbundets nya webbplats ska vara medlemsnära. Design, funktion, innehåll, tilltal — allt ska vara mer lättillgängligt än tidigare. Ett av målen med den nya webben är att alla, både medlemmar och tilltänkta medlemmar, lätt ska kunna hitta det de söker.


Arbetet med den nya webben har varit ett lagarbete med många inblandade. Sedan senhösten 2014 har man diskuterat, djupintervjuat, haft referensgrupper, skapat personas (fiktiva karaktärer). Strategier, teknik, design, innehåll och åtskilliga åsikter har bollats fram och tillbaka.



Med den tidigare webben vände sig Vårdförbundet framför allt till press, opinionsbildare och makthavare. Att medlemmarna nu är den primära målgruppen har bland annat inneburit att alla texter som varit publicerade på webben genom åren har skrivits om. Det handlar om mer än tusen sidor. 


— Nu är tilltalet ett annat. Medlemmarna ska lätt kunna ta till sig det som står där och känna igen sig. Det betyder till exempel att snåriga juridiska texter har gjorts om, säger Annika Gilén, webbkommunikatör på Vårdförbundet, som tillsammans med projektledaren Michael Jemina och webbansvariga Linda Engshagen har lett och utfört mycket av arbetet.



Den nya webben är ett viktigt kommunikationsmedel. Den ska ge Vårdförbundet möjlighet att snabbt nå specifika målgrupper, öka medlemmarnas delaktighet och ge möjlighet till återkoppling. Användarstatistiken kommer att visa hur man lyckas. 


En annan förändring är att fokus har flyttat från nyheter till vad förbundet kan erbjuda medlemmarna i form av stöd och hjälp. Ett exempel är att det har blivit enklare att hitta och kontakta Vårdförbundet Direkt.


Tydlighet är ett honnörsord. Varje profession, liksom förtroendevalda, studenter och chefer, kan hitta sin egen flik med information som vänder sig till just dem.


— Det är en viktig del av medlemsnyttan; att du lätt hittar det du söker och att det går att söka på en mängd olika sätt, säger Michael Jemina.



Använd sökfältet och skriv in remissvar, debattartiklar eller pressmeddelanden. Eller, om du är intresserad av vad som händer nära dig, sök på din lokala avdelning och få reda på vilka aktiviteter som är på gång. Kanske är du mer intresserad av professionella frågor: gå in under fliken barnmorska och läs om kollegers yrkesvardag, barnmorskebristen eller om hur din lön är jämfört med andras.



Den nya webbplatsen är responsiv. Det innebär att sidan är lika tillgänglig oavsett om man går in via dator, läsplatta eller mobiltelefon. Statistiken visar att omkring 50 procent av sidans besökare går in via läsplatta eller telefon.


— Medlemmarna ställer allt högre krav på tillgänglighet och designen är gjord för att passa lika bra oavsett plattform. Det ska vara lätt att gå in, lätt att få kontakt med Vårdförbundet och lätt att få den hjälp man behöver. Webbplatsen ska fungera som ett fönster in mot förbundet, säger Michael Jemina.