Beatrice Bergsten. Enkäten 10-17
Beatrice Bergsten. Foto: Alexander Donka

Beatrice Bergsten

Specialistsjuksköterska 
onkologi, konsult 
i Stockholm
— Ja, det är jag och jag tycker att det är roligt att handleda. Nu händer det visserligen inte lika ofta eftersom jag arbetar som konsultsjuksköterska. Det var vanligare förr när jag var fast anställd på Radiumhemmet.

— Studenterna lär sig bäst genom att få göra så mycket som möjligt själva och jag är bra på att låta dem göra det. Samtidigt måste man känna in hur studenten fungerar. Om det är några problem är jag rak och säger som det är på ett respektfullt sätt.

— Jag har ingen handledarutbildning utan använder min långa arbetslivserfarenhet, det fungerar bra.

 

Naser Ataollahy. Enkäten 10-17
Naser Ataollahy

Naser Ataollahy
Biomedicinsk analytiker, mikrobiologen, Sahlgrenska universitetssjukhuset, Göteborg
— Jo, det tycker jag. Jag har arbetat som biomedicinsk analytiker sedan 1994 så jag har stor erfarenhet av yrket. Förutom att vara rutinerad är jag rätt så omtänksam av mig.
— Jag tycker alltid att det är lika trevligt att handleda andra, gillar att träffa nya människor som jag kan lära ut det jag kan till. Ämnet är inte så svårt att förklara, men om studenten inte har någon erfarenhet alls av jobbet blir det svårare.
— Det viktiga som handledare är att vara noga med sitt jobb, snäll, omtänksam och flexibel.

 

Magnus Kvarnryd. Enkäten 10-17
Magnus Kvarnryd

Magnus Kvarnryd
Röntgensjuksköterska och klinisk lärare, Karolinska universitets­sjukhuset, Huddinge
— Jag tror det. Det är i alla fall väldigt roligt. Framför allt när man ser att studenterna utvecklas, när det går bra och de känner sig duktiga. Det är härligt att se den glädjen.
— Det svåraste är att verkligen få studenterna att snappa upp de delar man själv tycker är extra angelägna. Inom röntgen är det så mycket som är automatiserat, och då tror jag att studenterna tänker att de inte behöver ha råkoll på allt.
— Men den dagen saker inte fungerar som det är tänkt behöver man ha rätt kunskaper för att kunna dubbelkolla, kontrollera och ställa in utrustningen manuellt.

 

Jeanette Letalick. Enkäten 10-17
Jeanette Letalick


Jeanette Letalick

Barnmorska, Kvinnohälsan, Linköping
— Ja, det kan jag säga utifrån den feedback jag får. Jag är intresserad av studenterna och deras sätt att tänka och försöker möta dem där de befinner sig.
— När jag jobbade på förlossningen var jag studentansvarig och har arbetat som lärare både på sjuksköterske- och på barnmorskeutbildningen. Att handleda kan vara påfrestande, men också väldigt givande.
— Det är en utmaning att skapa en bra lärandemiljö. Som handledare har man fullt ansvar och måste vara trygg med att studenten klarar av uppgiften innan man lämnar över. Samtidigt måste en osäker student få bli trygg genom att pröva sig fram.