Medicinska fakultetens plats för färdighetsträning och simulering i Linköping kallas för Clinicum. Här finns korridorer med flera vårdsalar, väntrum och akutrum där studenter från sju olika vårdprogram övar och samarbetar. 


Den verklighetsnära träningen har nu uppmärksammats av den internationella organisationen Aspire, som sedan 2013 delar ut utmärkelser till utbildningar inom hälsoprofessionerna som är något extra.



Linköpings universitets pris är inom en nyinstiftad kategori, 2017 aspire award of excellence in simulation, det vill säga en utmärkelse för utmärkt simuleringsbaserat lärande. 


Från ett kontrollrum styrs den avancerade roboten Sim Man, som utmanar studenterna med olika övningar. I andra rum kan studenterna träna på att blanda mediciner, lära sig om kroppens anatomi och olika sjukdomar på ett visualiseringsbord eller öva kommunikation på ”riktiga” patienter, ofta pensionärer som ställer upp som skådespelare i övningarna.


Mycket fokus läggs på teamarbete.


– Tanken med det interprofessionella lärandet är att det ska främja studenternas samverkan senare i yrkeslivet och komma patienterna till gagn, säger Samuel Edelbring, föreståndare vid Clinicum.


Han ser utmärkelsen som en kvalitetsstämpel och ett erkännande för de personer på universitetet som varit pionjärer när det gäller att arbeta fram en bra verklighetstrogen miljö för simulering.