Jennifer Heckman, ssk-student Stockholm. VF 12-18
Jennifer Heckmann

Jennifer Heckmann, 45
Sjuksköterskestudent i Stockholm
— Det som fungerar bäst för mig är att handledaren visar och går igenom ett moment innan jag får försöka själv. Jag vill göra det i min takt och känna mig trygg med att säga nej om det blir för stressigt. Det är också viktigt att känna sig inkluderad. Dåliga handledare kan försvinna i väg och sedan säga: "oj, du skulle ju också ha följt med".

 

Amanda Ahlin. Ssk-student Skövde. VF 12-18
Amanda Ahlin.

Amanda Ahlin, 25
Sjuksköterskestudent i Skövde
— Jag lär mig bäst genom att ha en handledare som låter mig prova. Jag har haft förmånen att vara på en KUA-avdelning där vi studenter fick ansvar från dag ett. Handledaren fanns i bakgrunden men vi fick styra och ställa. Det var läskigt i början, men extremt lärorikt. Handledaren sa: "Du är sjuksköterska, vad ska du göra nu? Jag finns här i bakgrunden."

 

Bagher Atai, ssk-student Falun. VF 12-18
Bagher Atai.

Bagher Atai, 24
Sjuksköterskestudent i Falun
— Miljön kan påverka mig, att personalen samarbetar bra med varandra och att det är en trygg miljö. Att inte bara handledaren utan hela personalgruppen får mig att känna mig välkommen. Första bemötandet är viktigt. Det gör att jag lär mig bättre, jag får självförtroende och känner mig som en i teamet och vågar säga min åsikt.

 

William Grass, ssk-student Stockholm. VF 12-18
William Grass.

William Grass, 22

Sjuksköterskestudent i Stockholm

— Jag vill ha lösa ramar för att utvecklas. Att handledaren ser hela mig och min kompetens och inte bara att jag är en termin fyra-student. Jag har jobbat i vården sedan jag var 16 år, så när jag gjorde min första praktik som sjuksköterskestudent hade jag egna patienter från dag fyra, så klart med assistans kring sådant jag inte kunde.