Tveith, Jessica. Narkos-ssk Sahlgrenska. Foto Tomas Ohlsson. VF 3-18
Jessica Tveith. Foto: Tomas Ohlsson

Jessica Tveith

Narkossjuksköterska, Sahlgrenska universitetssjukhuset, Göteborg
:
— Inte alls. Jag sover så bra och har inga problem med att börja kvart i sju. Den enda gången det är lite svårare är om man jobbat kväll innan, men det blir inte så ofta. Jag försöker lägga en tur 10-19 efter ett kvällspass.


— Värre var det när jag arbetade inom ambulansen på treskift. Jag hade svårt att sova på dagen och vaknade tidigt och kunde inte somna om. Det var därför jag fick byta hit för att slippa ta nätter. Nu tycker jag att det funkar hur bra som helst.



Johansson, Fredrik. Röntgen-ssk Region Kronberg. Enkät VF 3-18
Fredrik Johansson.

Fredrik Johansson
Röntgensjuksköterska, Region Kronoberg:
— Inte alls. Det var lite spänt och orolig sömn första gångerna som jag jobbade jour eftersom det kunde ringa när som helst. Men det har gått över.

— Att vårdpersonal har problem med sömn och stress tror jag främst beror på arbetsmiljöbrister. Många verkar även känna ett kall att de ska hjälpa så många patienter som möjligt, så snabbt som möjligt. Med den ständigt ökande mängden remisser är det stor risk för att ens självbild spricker.

— Mitt tips är att fokusera helt på den patient som är framför dig för tillfället. Inse att ditt jobb inte är allt. Skaffa en hobby och en fritid att se fram emot.



Arnland, Kadidia. Enkät VF 3-18
Kadidia Arnland.

Kadidia Arnland
Anestesisjuksköterska, Akademiska sjukhuset, Uppsala:
— Nu jobbar jag dagtid och sover bra. Det var värre när jag arbetade treskift med tio timmars nattpass på iva. Förhoppningen var att sova sex-sju timmar innan det var dags för nästa arbetspass. Efter en tuff kväll på jobbet, med vetskapen att nästa arbetspass började 06.45 nästa morgon, var det svårt att koppla av och då påverkades sömnen. När jag sovit för lite kunde jag börja grubbla över om jag hade gjort allt jag skulle och gjort det rätt.

— Mitt knep för att sova bättre var öronproppar eller att lyssna på en ljudbok. Och så att vara disciplinerad; försöka hitta tid till motion och skaffa rutiner.



Taina, Anu. Enkät 3-18
Ana Taina.

Anu Taina
Anestesisjuksköterska, Astrid Lindgrens barnsjukhus, Karolinska universitetssjukhuset, Stockholm:
— Jag har alltid varit en person som sover gott om nätterna. Men jag sover definitivt lite för lite vissa nätter för att jag har svårt att lägga mig i tid. Det märks mest när jag jobbat kväll och ska upp tidigt nästa morgon.

— Den oregelbundna arbetstiden påverkar nog sömnen negativt för alla som arbetar jourtid. Mest påverkades min sömn när jag jobbade blandat dag och natt. När jag gick av och skulle ställa om till vanlig dygnsrytm sov jag bara 4-5 timmar för att kunna somna på kvällen.

— Jag trivs bra på jobbet så jag behöver inte grubbla över sådana bekymmer vid läggdags.