Erik Fors-Andrée, vd företaget Go Monday som sköter Vårdförbundets cv-granskning. VF 9-19
Ett vanligt cv-fel som Vårdförbundets medlemmar gör är att skriva för mycket om interna system och metoder, i stället för att fokusera på kärnkunskaper, yrkesut­övande och ansvar, säger Erik Fors-Andrée, vd på företaget Go Monday som sköter Vård­förbundets cv-granskning. Foto: Maria Langen
  1. Var relevant. Börja med att ta reda på mer om jobbet och arbetsgivaren och leta i platsannonsen efter nyckelord. Försök att hitta tre—fyra saker som sticker ut, som verkar viktiga för tjänsten. Prata med anställda på arbetsplatsen eller ring upp en chef för att få veta mer.
  2. Skriv kort. Klassiska meritförteckningar som innehåller allt du gjort riskerar att bli avskräckande långa. Cv:t ska inte heller vara för spretigt och allmänt. Skriv hellre lite längre om färre saker och håll dig till de meriter som är viktiga för just den tjänst du söker. Visa hur dina erfarenheter leder fram till det här jobbet och vad som gör just dig intressant. Två sidor är en bra längd.
  3. Stick ut i mängden. Det kan kännas ovant, men det är viktigt att framhäva sig själv och varför just du är rätt för jobbet. Egentligen handlar det om att hjälpa arbetsgivaren att hitta rätt bland alla sökande. När du söker jobb är du i en konkurrenssituation och behöver lyfta fram det just du har gjort – inte vad teamet har åstadkommit. De flesta som söker samma jobb har förmodligen ungefär samma bakgrund, utbildning och kompetens. Fundera på hur du och ditt cv kan sticka ut i mängden.
  4. Visa på resultat ... Två viktiga saker att framhäva i ett cv är ansvar och resultat. Var så konkret som möjligt och beskriv din insats i ett sammanhang, exempelvis: ”Jag hade ansvar för en vårdavdelning under en period av nedskärningar då vi gick från 24 till 14 personer i teamet. En medarbetarundersökning visade att förändringen gjordes med nöjda medarbetare.” Det kan vara lättare som chef, men även medarbetare kan hitta något att kvantifiera: Antal patienter? Samtal? Ett utvecklingsarbete du varit engagerad i som fått ett konkret resultat? Att du framfört synpunkter som lett till en positiv förändring?
  5. ... inte bara arbetsuppgifter. En fälla är att beskriva massor av olika arbetsuppgifter du har haft. Det ger intrycket av att du är mer junior än vad du är. Berätta i stället om ansvar så framstår du som mer senior och erfaren.
  6. Välj bort det äldsta. För att kunna skriva kort och relevant behöver du plocka bort vissa meriter. Börja från slutet och ta bort de äldsta, till exempel vad du läste på gymnasiet. Roller utanför din nuvarande karriärbana och äldre erfarenheter i yrket kan också tas bort. Äldre meriter som du vill ha med kan bakas in under andra punkter. Interna kurser, metoder och datasystem är relevant om det efterfrågas i annonsen, men oftast inte.
  7. Hoppa över barn och ålder. Privata saker som att du är gift, har barn och bor i villa är inte relevant. Men om du rycker in som sms-livräddare på fritiden och det har koppling till jobbet du söker, då kan du skriva det. Ålder och personnummer bör inte vara med.
    — Tyvärr finns en viss åldersparanoia som drabbar i princip alla utom män mellan 27 och 35, säger cv-experten Erik Fors-Andrée.
  8. Fila på rubrikerna. Ett cv kan skrivas kronologiskt, men blir oftast kortare och mer relevant om du använder rubriker och stycken med olika teman, exempelvis specialistkunskap, ledarskap, övrig utbildning. Du kan också jobba med två eller tre olika kronologiska stycken som skildrar de delar av din kompetens som du vill lyfta fram. Ett knep för att vara relevant är att skriva kreativa titlar som beskriver tjänster du har haft, i stället för att använda den formella titeln.
  9. Skilj på brev och cv. En klassisk ansökan består av ett cv och ett personligt brev. Cv:t har fokus på dig och din historia. Brevet har fokus på arbetsgivaren och framtiden, vart ni skulle kunna vara på väg tillsammans. Men även cv:t bör inledas med några rader med fokus på framtiden, som en extremt kort version av det personliga brevet, exempelvis: ”Under mina senaste år som barnmorska har jag insett hur viktigt det är att skapa trygghet hos blivande mammor, det är en utveckling som jag ser att ni arbetar mycket med, som gör att jag vill arbeta hos er.” Eller: ”Jag har jobbat som röntgensjuksköterska på en mindre avdelning, men vill nu söka mig till en större avdelning med större variation.” Det är viktigt att cv:t samspelar med det personliga brevet. Brevet motiverar varför du vill ha tjänsten, vilket bidrag du kan ge organisationen och varför du bör få tjänsten. Cv:t backar upp brevet och tillsammans skapar det trovärdighet.
  10. Uppdatera alltid. Se cv:t som ett levande dokument som du uppdaterar och anpassar till varje tjänst du söker. Det kan låta tungt, men behöver inte vara så tidskrävande och är oftast värt det. Hellre skicka tio ansökningar med bra kvalitet och komma på två intervjuer än att skicka 100 ansökningar och inte kallas till någon. Om du verkligen inte hinner göra ett grundligt arbete går det snabbt att göra cv:t lite bättre genom att bara ändra ordningen på dina meriter, så att den som är mest relevant kommer först. Söker du ditt första jobb är utbildningen mest relevant, längre fram i karriären är det troligare att dina tidigare yrkeserfarenheter är viktigast.