Ny dalahäst kostar ekonomityngt landsting mångmiljonbelopp
Region Dalarna vill profilera om Dalarnas landsting och kommuner med hjälp av en ny dalahäst som redan kostat drygt 400 000 kronor att ta fram. Om förslaget går igenom kan slutnotan komma att krypa upp mot 30 miljoner kronor.
Det är Region Dalarna som väckt frågan och som redan inlett arbetet med att förändra regionens varumärke. Men en minst lika intressant fråga är hur förslaget kommer att tas emot i ett landsting där fokus just nu ligger på att få ekonomin i balans.
Senast i februari beslutade landstinget att införa ett omedelbart anställningsstopp. Stoppet beskrevs då som en ”nödvändig åtgärd”.
30 miljoner
Landstinget har nämligen räknat ut att det kommer att kosta 15 miljoner kronor att genomföra en omprofilering efter den nya logotypen – bara för landstinget. Om kommunerna ska genomgå samma metamorfos kan slutnotan mycket väl hamna på det dubbla – 30 miljoner kronor.
Till det ska läggas de 422 000 kronor som det har kostat att ta fram den nya grafiska profilen.
Beslut återstår
Än så länge har omprofileringen av regionens varumärke inte nått längre än till politisk nivå. Innan något beslut tas måste frågan behandlas i landstingsstyrelsens arbetsutskott.
Enligt Lena Sterner, informationschef på landstinget, kan det röra sig om världens dyraste dalahäst, skriver Dalarnas tidningar.