Arbetsgivaren tycker att situationen är absurd.

– Tänk dig själv att sitta som telefonförsäljare med två stora sår i magen som dessutom måste läggas om hos distriktssjuksköterska två gånger om dagen. Nej, Annelie behöver lugn och ro för att bli frisk, säger chefssjuksköterskan Catharina Kumlien.

Skulle stå till förfogande 

Hennes medarbetare Annelie Gustafsson arbetar som sjuksköterska på barnmedicin på Astrid Lindgrens barnsjukhus i Stockholm. I våras fick hon tarmvred och opererades men på grund av komplikationer fick hon opereras tre gånger till.

När Annelie Gustafsson nyligen nådde 180-dagarsgränsen ville försäkringskassan dra in hennes sjukpenning. Den föreslog henna att börja arbeta med telefonförsäljning, rapporterar Dagens Nyheter. Detta trots att hon snart kommer att kunna gå tillbaka till sitt vanliga jobb igen.

Byter tjänst 

För att lösa situationen gav arbetsgivaren henne en administrativ tjänst. Sjukpenningen kan nämligen förlängas om det är sannolikt att man kan gå tillbaka till sitt jobb inom 366 dagar.

– Det innebär att hon byter tjänst med sina kolleger och till exempel tar alla kallelser medan de tar alla praktiska sjuksköterskesysslor, säger Catharina Kumlien.

Inte första fallet 

Det är inte första gången som Catharina Kumlien tvingas göra en abrovinch för att hjälpa sina medarbetare. En gång tidigare har hon ändrat en tjänst av samma skäl och regelverket tillåter det.

– Jag tror inte att försäkringskassan hör av sig, säger hon.

Vill att reglerna ändras 

Härom veckan efterlyste socialförsäkringsminister Ulf Kristersson (M) kloka förslag på hur sjukförsäkringen kan förbättras. Annelie Gustafsson har redan hört av sig till honom.

Catharina Kumlien vill också att sjukreglerna ändras.

– Så här ska det inte vara. Man ska inte jobba om man är sjuk.