Konsultföretaget Mantec har i andra medier kritiskerats för att ha otillräckliga kunskaper om vården. Vårdfacket har varit i kontakt med Ålborgs universitetssjukhus, ett sjukhus där företaget tidigare har arbetat med förändringar.

Överläkaren Hans Madsen på kvinnokliniken i Ålborg berättar att kliniken för ett par år sedan ville öka volymen både vad gäller operationer och mottagningsverksamheten. Man hade också problem med kulturen på kliniken och ville förändra den.

”Vi gjorde jobbet själva”

Då anlitades konsultfirman Mantec och Thor Gulbrandsen, den konsult som också leder Mantecs arbete på Sundsvalls sjukhus.

– Vi har lyckats öka vår verksamhet, säger överläkaren Hans Madsen. Men det är mest vi själva som har gjort arbetet. Mantec fungerade som katalysator men visste inte särskilt mycket om hur vården fungerar.

Ren matematik

Som exempel på det tar han Mantecs beräkningar när det gäller mottagningsverksamheten.

– De räknade antalet läkare och antalet patienter. Men de insåg inte att läkare arbetar olika (de jämställde erfarna läkare med sådana under utbildning) och att också patienter är olika.

Hans Madsen berättar också att Mantec trodde att man skulle kunna förändra kulturen på kliniken på två veckor.

– Det har gått två år, och vi håller fortfarande på med det arbetet, säger han.

”Klackarna i backen”

Enligt Hans Madsen fick personalen styra arbetet. Mantec lyssnade på deras synpunkter.

– Och blev det för mycket teori satte jag klackarna i backen, säger han.

Chefssjuksköterskan Lone Vestergaard håller med Hans Madsen.

– Ja, vi diskuterade Mantec många gånger, och är helt eniga i bedömningen av hur de arbetade, säger hon.