Att ta tillskott av zink för säkerhets skull, för att förebygga eller lindra en förkylning, tycker Irene Mattisson, nutritionist vid Livsmedelsverket, inte är någon bra idé eftersom mineraler konkurrerar med varandra.

– Mineraler är luriga. Till exempel kan mer zink konkurrera med järn och koppar. Mat är däremot idealisk på det sättet att näringsämnena balanserar varandra, förutsatt att maten är bra och allsidig, säger hon till Vårdfokus.

15 studier

Cochrane-institutets genomgång omfattar 15 studier, totalt 1 360 personer.

Tre av dem är gjorda i Turkiet, en i vardera Iran, Danmark, Storbritannien och Australien samt åtta studier i USA. Samtliga bedöms av Cochrane-institutet vara höginkomstländer där zinkbrist är ovanligt.

Slutsatsen Cochrane-institutet drar är att zink både minskar besvären vid vanlig förkylning och får den att gå över snabbare. 

Men vilket värde översikten har för den svenska befolkningen beror helt på vilka befolkningsgrupper som ingår studierna.

– Om de är gjorda på populationer som har sämre näringsintag än vi har i Sverige har ju det stor betydelse för hur vi ska tolka resultaten och vilka det gäller, säger Irene Mattisson.

Mycket chips och läsk

Hon  har inte läst ursprungsstudierna och vet inte heller hur man har bedömt att det inte fanns zinkbrist. Men flera av länderna som ingår har stora sociala och ekonomiska klyftor. I exempelvis USA kan det finnas grupper med dåliga matvanor med mycket läsk och chips, som varken inehåller zink eller andra näringsämnen.

I Sverige har vi normalt ett bra näringsintag, förutsatt att vi äter allsidigt.

– Fyller vi vårt energibehov med bra och varierad mat får vi i oss det vi behöver, säger Irene Mattisson.

Samtidigt berättar hon att en av Livsmedelverkets senaste studier på barn visar att så mycket som 25 procent av deras energiintag kommer från kakor, läsk och godis. Äter man så kan det vara ett problem att få i sig tillräckligt med zink.

Viktigt näringsämne

Zink är ett centralt näringsämne som vi behöver få i oss en viss mängd av varje dag för att må bra. Det påverkar celldelningen och vilka proteiner som bildas i kroppen och har därmed stor betydelse för vårt immunförsvar. Får vi inte i oss tillräckligt med zink påverkar det sårläkningen, tillväxten hos barn och pubertetsutvecklingen.

– Men sådana effekter ser vi aldrig i Sverige – och skulle vi göra det handlar det om tillstånd där man på grund av sjukdom har ett mycket dåligt upptag i tarmen, säger Irene Mattisson.

Den som bara äter vegetarisk mat bör dock vara lite mer observant på sitt matintag eftersom zink då absorberas lite sämre av kroppen. Fullkornsprodukter och surdegsbröd är lämpligt att komplettera med eftersom det är bra zink-källor.