Händelsen utspelade sig i Kalmar län för ganska exakt ett år sen. En ung man i 21-årsåldern var på fyllan och hamnade i knivbråk. Blödandes i handen tog han sig hem till sin pappa där han ringde nödnumret 112. Han talade om vad han heter och att han lider av blödarsjuka. En ambulans larmades ut under tiden som samtalet pågick.

Men 21-åringen tappade av någon anledning luren och det gick inte att få någon mer kontakt med honom. Ambulanspersonalen hade visserligen fått adressen där han skulle befinna sig, men visste inte vilken lägenhet det var. Det fanns fyra att välja på. I två av dem var det släckt och bara på en dörr fanns namn – men inte det namn som 21-åringen hade uppgett.

Personalen sökte och försökte med SOS hjälp att få kontakt med honom. Bland annat försökte SOS ringa tillbaka till 21-åringen medan personalen förgäves lyssnade utanför dörrarna efter en signal. Efter cirka 20 minuters letande gav de upp och återvände till stationen.

Inlåst på toaletten

En stund senare kom pappan till lägenheten. Han hittade sin son inlåst på toaletten, helt nedblodad. Pappan ringde omedelbart SOS som skickade en ny bil som körde 21-åringen till sjukhus.

Pappan anmälde händelsen eftersom han tyckte att det var ambulanspersonalens fel att omhändertagandet av hans son fördröjdes. Men Socialstyrelsen har nu utrett ärendet och kommit fram till att personalen inte hade kunnat agera på något annat sätt än vad de gjorde. Tvärtom har de följt gällande riktlinjer och agerat på ett professionellt sätt, anser Socialstyrelsen.