När datorsystemet kraschar inom äldre- och handikappomsorgen i Hässleholm – något den gör vid uppdateringar – har inte sjuksköterskorna fått någon hjälp. Avsaknad av it-support under kvällar och helger är vardag för dem. Dessutom har it-personalen inte svarat under luncher eller möten.

Den här otillgängligheten har gjort att vårdpersonalen inte kan komma åt livsviktiga journaler eller leva upp till lagkraven på dokumentation när datorerna kraschar, berättar Kajsa Thorsell, medicinskt ansvarig sjuksköterska i Hässelholm. Därför lex Maria-anmälde hon it-enheten i januari.  

Problemen kvarstår

Sedan anmälan har det blivit lite bättre, eftersom it-avdelningen har skaffat telefonpassning under möten och personalen har börjat ta lunch vid olika tider.

– Men problemen med support på kvällar och helger kvarstår. Det har varit fullständigt vidrigt för oss, säger Kajsa Thorsell.

Det hon begär är att någon ska ta ansvar för att datorerna fungerar.

– Alla bara skyller på varandra. När jag trycker på en knapp vill jag få fram de uppgifter som jag söker efter. Det får inte fallera, säger hon.

Ska bytas ut

Datorproblemen beror på att omsorgsförvaltningen har så svaga servrar. Men de ska bytas ut i maj, berättar Maria Olsson som är it-samordnare på omsorgsförvaltningen. Nu förs diskussioner med dataleverantören Tieto, som tillhandahåller datasystemet. Kanske ska det bli så att det alltid finns en så kallad backupserver som sjuksköterskorna ska kunna komma åt när det blir trassel med servrarna.