Trots myndigheternas information och dagens blekare skönhetsideal är hudcancer en av de cancerformer som ökar snabbast i Sverige. Årligen drabbas ungefär 2 800 personer av malignt melanom i landet.

Att det verkar finnas en kunskapslucka om solens verkan har det svenska företaget Intellego technologies nappat på. Det har utvecklat ett armband som indikerar när det är dags att sluta sola.

Skiftar från gult till rosa

Armbandet är från början gult och när bäraren har uppnått ungefär hälften av den hälsosamma dagsdosen solljus skiftar det i orangerött. När armbandet blivit rosa bör bäraren inte sola mer. Armbandet tål att smörjas in med solskyddsfaktor och skiftar färg långsammare ju högre faktorn är.

Produkten är utvecklad för människor med hudtyp två, den vanligaste hudtypen i norra och mellersta Europa. Armband både för ljusare och mörkare hudtyper är på gång.

Det ska finnas ute till försäljning nästa sommar, bedömer Claes Lindahl som är vd för företaget.

Armbandet är en engångsprodukt, tillverkad av PVC-plast. Claes Lindahl är medveten om miljöaspekten men säger att det handlar om hård PVC-plast, fri från mjukgörande ftalater.

– Vi utvecklar nu också produkter som ska hålla för en vecka, en månad och kanske en sommar, säger han.

"Öka medvetenheten om solning"

På frågan om det inte är enklare att bara smörja in sig och undvika solen mitt på dagen svarar han:

– Absolut, man ska lyssna på sitt sunda förnuft. Men då fler och fler utvecklar hudcancer så kan den här produkten tillsammans med kläder och solskyddsfaktor öka medvetenheten om solning. Vi riktar oss också främst till barnfamiljer, säger han.