I går skrev Vårdfokus om två lex Maria-anmälningar som Röda korsets vårdförmedling för papperslösa har gjort mot två av Carema sjukvårds vårdcentraler i Stockholms län.

Krävde 1 700 kronor

I det ena fallet hade patienten remitterats av en läkare på Karolinska universitetssjukhuset i Huddinge till Carema vårdcentral i Skogås efter att ha diagnostiserats med en nydebuterad diabetes mellitus. Patienten behövde snabb uppföljning och en kontroll av B-glukos. Men för att få träffa en läkare krävdes patienten på 1 700 kronor av vårdcentralens personal.

Det andra fallet utspelade sig på Caremas vårdcentral i Upplands Väsby. Patienten var i akut behov av läkemedel för sin diabetes och behövde förnya sina recept. Vårdförmedlingen för papperslösa hade dagen före ringt till vårdcentralen i Upplands Väsby och fått besked av en sjuksköterska att patienten var välkommen. Ändå krävde personalen 1 700 kronor för att låta patienten träffa en läkare.

"Behandlades sedvanligt"

Men enligt Carema är båda fallen skötta korrekt. Stockholms läns landstings riktlinjer säger att vårdcentralerna måste begära betalning.

– I Skogåsfallet var dessutom personen inte papperslös utan bar ett pass. Vi behandlade honom på ett sedvanligt sätt och gav honom en betalningsanvisning precis som vi är skyldiga till. Patienten vägrade betala och lämnade mottagningen i vredesmod, säger Jörgen Månsson, medicinsk direktör på Carema.

– I Upplands Väsby var personen papperslös och ringde och behövde tabletter. Det var inget akut, men personen fick komma in dagen efter så att medicin skulle finnas till helgen. Precis som i det första ärendet delade vi ut en betalningsanvisning enligt landstingets riktlinjer.

Följer riktlinjerna

Jörgen Månsson påpekar att alla vårdcentraler lyder under samma regelverk. Kan inte personen betala kan man vända sig till Röda korset för att få pengar.

– Vi tar emot alla patienter, oavsett om de är papperslösa. Men vi måste följa landstingets riktlinjer. Därför finns det inget underlag för de här anmälningarna. Är det något man ska anmäla så är det i så fall villkoren, säger Jörgen Månsson.

Betalningen ska inte vara ett hinder

Men på Röda korsets vårdförmedling för papperslösa säger man att Caremas version bara är halva sanningen. Enligt riktlinjerna ska betalning kunna senareläggas vid akuta ärenden - även för papperslösa. 

– Det står att betalningsförmågan inte ska vara ett hinder, och att det ska kunna lösas efteråt. Och när det gäller pass kan man ha det och ändå vara klassad som papperslös. Vi är inte ute efter Carema på något sätt, det här problemet finns på alla vårdcentraler. Men vi tycker det är bra att Socialstyrelsen tittar över frågan eftersom det inträffar så ofta, säger Eva Hall, enhetschef på Röda korsets vårdenhet.