Två kvinnor var på väg hem i taxi då den ena blev medvetslös. Den andra ringde till SOS Alarm där operatören kopplade samtalet vidare till en sjuksköterska.

Kvinnan som ringde upplevde att väninnan fick hjärtstillestånd, hon var stressad och rädd och svor i luren.

Sjuksköterskan blev otrevlig tillbaka och sa att kvinnan kunde ringa upp igen då hon blivit trevlig. Sen lade hon på luren.

Minuten efter ringde den medvetslösa kvinnans pojkvän. En ambulans skickades därefter med högsta prioritet.

Kvinnan som kontaktade SOS Alarm klagade hos Socialstyrelsen på fördröjd utlarmning och oprofessionellt förhållningssätt.

Sjuksköterskan medger i utredningen att hon bettet sig oprofessionellt men försvarar sig med att hon måste markera att det inte är okej med oförtjänta tillmälen.

Sjuksköterskan skriver att hon och kollegerna på SOS Alarm blir utsatta för hot och kränkningar varje dag, att de har bett om hjälpmedel för att kunna hantera problemet och att ledningen vet om det.

Socialstyrelsen utreder inte frågor om bemötande men konstaterar att sjuksköterskan har betett sig olämpligt. Enligt rutinen ska den sjuksköterska som tar emot samtal och känner att hon inte kan hantera situationen koppla vidare till en kollega. Den rutinen följdes inte av sjuksköterskan.