Svårt, krångligt och osäkert.

Vårdförbundet i Skåne har blivit kontaktat av många medlemmar som berättar om problemen med det nya personaladministrativa systemet PrimaP.

– Våra medlemmar känner en frustration och stress, säger Marie Milvén, expeditionsledare för Vårdförbundet i Kristianstad.

Medlemmar har hört av sig

I våras drev Region Skåne igenom att alla anställda på sjukhusen i Kristianstad och Hässleholm samt inom primärvården i Skåne själva ska hantera rapporteringen och signeringen kring sin närvaro, frånvaro, semester samt övrig lönerapportering. Tanken är att hela Region Skåne ska gå över till PrimaP i slutet av året. Till skillnad från andra system måste den anställde, förutom rapportera avvikelser, se till att allt blir rätt. Dessutom går det knappt att komma fram till supporten och cheferna är lika frågande som medarbetarna, enligt Marie Milvén.

– Det är inte ett lärande system, så när de anställda gör fel i lönerapporteringen så får de inte veta det. Det går inte att få någon överblick och vårdpersonalen har heller inte fått någon ordentlig utbildning, bara en undermålig webbaserad variant. De som har hört av sig berättar att felen ökar för varje månad, säger hon.

Medlemmarna har också rapporterat att PrimaP innebär en belastning i form av ökad tidsåtgång. Och den tiden måste tas någonstans ifrån – patienterna.

– Även för våra chefsmedlemmar innebär det här mycket onödigt merarbete. Det går åt mycket tid för dem som de hade kunnat lägga på vårdpersonal och utveckling, säger Marie Milvén.

Kritik från läkarhåll

Kritiken kommer inte bara från Vårdförbundets medlemmar. Förra veckan skrev läkare vid Centralsjukhuset i Kristianstad ett öppet brev i Dagens Medicin där de krävde att de styrande i region Skåne måste tänka om på grund av alla problem med Prima P:

"Alla dysfunktionella system drabbar våra patienter, oss anställda och skattebetalarna. Låt inte PrimaP bli det värsta av dem alla, än finns det möjlighet att vända 180 grader och fortsätta framåt!".