Svenskarna äter fortfarande mycket socker och fett. Konsumtionen av fett har dessutom vägt över mot mer mättat fett, enligt dagligvaruhandelns försäljningsstatistik, som ligger till grund för rapporten som publiceras i dag. Det här går på tvärs mot de Svenska näringsrekommendationerna, SNR, från Livsmedelsverket.

Smörförsäljningen har ökat med 40 procent de senaste tre åren. Under bara det senaste året har försäljningen av lättmargarin minskat med 8 procent samtidigt som produkter med hög smörhalt och smörförsäljningen ökat med 9 procent, redovisar Svensk dagligvaruhandel i sitt pressmeddelande.

Den oberoende konsumentundersökningen Food & health har i en annan rapport konstaterat att andelen konsumenter som letar efter nyckelhålsmärkta produkter när de handlar minskat från 23 till 18 procent under 2011. Vad som orsakar konsumenternas ändrade val av fettprodukter spekulerar inte pressmeddelandet i, men Svensk dagligvaruhandels verkställande direktör Thomas Svaton efterlyser en nationell nutritionsplan med tydliga målsättningar.