På stora affischpelare i Gävleborg och Dalarna samt i Stockholms tunnelbana finns bilden från Högskolan i Gävle på en manlig, lättklädd sjuksköterska med strumpeband och kortkort sjuksköterskedräkt.

– Svensk reklam använder ofta humor som metod men det är inte så vanligt för högskolor och universitet. Att stoppa in mansansikten i en kvinnokropp visar på det galna, att det inte är på riktigt, säger högskolans kommunikationschef Johan Ahlgren till Arbetarbladet.

Till reklamkampanjen hör en app där man kan få veta mer om utbildningarna vid högskolan och testa att sätta in sitt eget ansikte i sjuksköterskans kropp.

Men alla är inte lika roade av kampanjen och den ansvariga utbildningsledaren för sjuksköterskeprogrammet, Gunilla Mårtensson, kände inte ens till den.

– Det här är inget som jag har godkänt eller varit delaktig i. Jag skulle aldrig marknadsföra yrket eller vår utbildning på det här sexistiska sättet. Det stämmer inte med vår etiska kod, säger Gunilla Mårtensson till Vårdfokus.

Vårdförbundets ordförande Sineva Ribeiro undrar om man inte har lärt sig något av debatten som uppstod efter Södersjukhusets försök att skämtsamt annonsera efter "tv-seriesnygga sjuksköterskor" till akuten.

– Det är dags att sluta leka nu, man måste ta vårt yrke på allvar. Det här känns provocerande, säger Sineva Ribeiro.

Maj-Britt Johansson, rektor för Högskolan i Gävle, beklagar om någon känner sig förlöjligad av kampanjen och menar att det inte har varit avsikten.

 –Hela kampanjen bygger på humor, vi vill slå igenom och skapa uppmärksamhet. Jag tror att ungdomar, som kampanjen vänder sig till, tycker att det här är rätt kul, säger hon.