Smittskyddsinstitutet räknar löss på internet

Smittskyddsinstitutet räknar löss på internet
Efter att ha legat stilla under flera år verkar problemet med huvudlöss ha ökat det senaste året. Arkivbild: Mostphotos

Smittskyddsinstitutet, SMI, har tagit fram en ny metod för att se hur vanligt det är med huvudlöss bland befolkningen. De utgår från antalet sökningar på internet.

Den nya metoden har publicerats i den amerikanska vetenskapliga tidskriften PLoS One. Rent praktiskt grundar den sig på sökningar om huvudlöss via olika sökmotorer på internet.

Förut har SMI följt utvecklingen av löss i samhället genom försäljningen av lusmedel på apoteket, men efter avregleringen av apoteksmarknaden får myndigheten inte längre den informationen.

För att kunna styra informationskampanjer och liknande är det viktigt för SMI att känna till omfattningen.

Överlag verkar problemen ha ökat. Mellan 1994 och 2004 ökade försäljningen av lusmedel med 100 procent för att därefter lägga sig på en stabil nivå. Från och med förra året verkar antalet svenskar med huvudlöss ha blivit fler.

Hämtar fler artiklar
Till Vårdfokus startsida