Enligt Vårdförbundets analys av det sjunkande medlemsantalet behöver nyttan av ett medlemskap bli större. En annan viktig slutsats är att förbundets representanter – på alla nivåer – måste bli bättre på att berätta vad Vårdförbundet faktiskt betyder och bidrar med.

– Vi fastnar ofta i prat om visioner och vad vi vill istället för att helt enkelt berätta vad vi gör, säger Ing-Marie Petersson från Vårdförbundet i Östergötland.

Tillsammans med andra medlemsrekryterare från hela landet är hon i Stockholm på två dagars utbildning och inspiration. I går deltog hon i en workshop om storytelling – ett redskap för berättande.

Fakta går lätt in genom ena örat och ut genom det andra. Saklig information väcker sällan känslor. En bra berättelse kan däremot fastna för evigt och nu vill Vårdförbundet använda sig av klassisk berättarteknik för att nå fram till sina medlemmar – och fånga nya.

Cecilia Kadanik från Skåne deltog också i workshopen. På frågan om bra berättande kan göra så att Vårdförbundet får fler medlemmar svara hon: Ja, absolut!

– Människor frågar hela tiden efter de här historierna. Vad gör Vårdförbundet? Jag har insett att jag ofta argumenterar istället för att berätta på ett sätt som gör att den jag pratar med känner igen sig och blir engagerad.

Ing-Marie Petersson håller med.

– Det är skillnad på att berätta och informera. Tänk i bilder, tänk historier. Nu ska vi hem och öva.

Gårdagens workshop i story telling ser hon och Cecilia Kadanik som en viktig start på något nytt. Nu tar de med sig sin nya kunskap om berättande till sina avdelningar.

Målet är att fängslande engagerande berättelser om det vardagliga fackliga arbetet i framtiden ska användas på ett naturligt sätt för att sprida kunskap om vad Vårdförbundet gör. Deras förhoppning är att  historien om medlemstappet får ett lyckligt slut.