Den 36-sidiga tidningen är tänkt för den som är gravid och vill veta vad hon kan förvänta sig när det blir dags att föda.

Marknadsföra kliniken

Erfaren personal på kliniken står för innehållet med allt från värkstart, smärtlindring, förlossningsställningar, bristningar och kejsarsnitt över intervjuer med personal och nyblivna föräldrar till neonatalvård, BB-hotell och amningshjälp.

– Vi diskuterade marknadsföring några barnmorskor, vår chef och jag, och hur vi skulle profilera oss nu då en ny förlossningsklinik är på gång. Vi kom fram till att vi ville ha en tidning liknande den som hade gjorts till akuten här på Danderyds, berättar Gun Hermann-Jonasson, barnmorska och vårdchef på kvinnokliniken.

Vill ge korrekt information

Sjukhusets kommunikatör Ingvor Farinotte, som skrivit texterna, hospiterade några dagar på förlossningen. Hon såg att barnmorskorna tog sig tid att lugnt och bra ge väldigt mycket information.

– Men oftast dyker frågorna upp innan paren kommer dit. Dagens föräldrar läser mycket på nätet, men där finns också en hel del desinformation och via sociala medier skrämmer kvinnorna upp varandra. Många är oroliga, därför är det viktigt att samla korrekt information, säger Ingvor Farinotte.