Faluakutens nya journalsystem ger personalen huvudvärk

Faluakutens nya journalsystem ger personalen huvudvärk
I våras hoppades Vårdförbundet på att arbetsgivaren skulle åtgärda den dåliga arbetsmiljön på Faluakuten. Nu har skyddsombuden fått nog och gjort en anmälan till Arbetsmiljöverket. Arkivbild: Karl Gunnarsson

Ett nytt datajournalsystemet tvingar personalen på akuten vid Falu lasarett att tillbringa många timmar extra vid datorn varje dygn. Det är en av många punkter som Vårdförbundet nu tar upp i en arbetsmiljöanmälan.

I dag tar det nämligen fem minuter extra för varje patient som kommer till akuten i Falun, numera ofta 200 på ett dygn. Det förklarar Vårdförbundet i sin anmälan till Arbetsmiljöverket, ”tid som inte har ersatts med ökad bemanning utan ska tas utav befintlig bemanning i en redan pressad situation”, skriver de två skyddsombuden.

Övervägde anmälan i april

Vårdfokus skrev redan i april om den ökade belastningen på personalen som bland annat stängningen av akuten i Ludvika ledde till. Kerstin Erlandsson, Vårdförbundets ordförande i Dalarna och huvudskyddsombud, hade då fått en lång lista på de stressymtom som hade drabbat medlemmarna: lättretlighet, uppgivenhet, huvudvärk både före och efter arbetet, mardrömmar, dåligt samvete gentemot kolleger och oro för patientsäkerheten.

Redan då övervägde Vårdförbundet att göra en arbetsmiljöanmälan – Kommunal hade gjort det – men beslutade att avvakta.

Bra dialog i våras

– I våras hade vi en så pass god dialog med arbetsgivaren att det kändes som om de förstod problemen. Men det har inte löst sig och ledningen känns uppgiven, förklarar Kerstin Erlandsson.

Fortfarande leder bristen på distriktsläkare och stängningen av akutmottagningen i Ludvika till att allt fler patienter söker sig till akuten i Falun. Och fler och sjukare patienter söker vård på kvällar och helger. Samtidigt innebär akutens ombyggnad färre patientrum, mindre överblick och ökad logistik.

Förutom det nya datasystemet gör också köer till såväl röntgen, plats på avdelning som sjukresa att patienterna tvingas stanna allt längre i väntrummet. Oerfarna läkare i jourlinjen leder också till långa behandlingstider på akuten som ytterligare späder på patienternas väntan.

Läkarna rondar och opererar

Tidvis står mottagningen helt utan jourläkare eftersom läkare i jourlinjen ansvarar för akuta operationer och ronder på avdelning. Inte ens de yngre sjuksköterskorna orkar arbeta heltid och skyddsombuden är oroliga för att kollegerna söker nya arbeten, enligt Kerstin Erlandsson.

De undrar hur arbetsgivaren tänker lösa situationen och påpekar att det inte räcker med en ljusning framåt hösten.

Mer om ämnet

Hämtar fler artiklar
Till Vårdfokus startsida