Enligt Salus Ansvar är den ordningen kutym i branschen och ett sätt att säkerställa att inte kunderna står utan skydd. Men Vårdförbundets kanslichef, Hanna Broberg, förstår medlemmarnas irritation. Hon anser liksom de att kunderna själva måste få välja när en produkt görs om.

– Salus Ansvar har skött informationen till medlemmarna dåligt, säger hon märkbart irriterad.

60 000 berörs

Redan i november förra året skickade försäkringsbolaget och förbundet ut information om ändringarna till de 60 000 medlemmar som berörs. Men informationen var så snårig och svårtillgänglig att många inte uppmärksammade premiehöjningarna förrän de började gälla, det vill säga vid årsskiftet.

Vissa av gruppförsäkringarna har förändrats till det bättre. Men de har som sagt också blivit väsentligt dyrare.

Inte försäkringsspecialist

Många av Vårdförbundets avdelningar har fått undrande och arga samtal om de nya gruppförsäkringarna, trots att det egentligen är försäkringsbolagets ansvar att svara på frågor.

– Det är Salus Ansvar som står för försäkringarna och ska tillhandahålla en tillräckligt god service så att medlemmarna förstår förändringarna, inte våra avdelningar. Vi är inga försäkringsspecialister, säger Hanna Broberg.