Inspirationen kommer från andra fackförbund med liknande tjänster. Bland annat Vision som har en telefon- chatt- och mejltjänst, Vision Direkt, dit medlemmar kan vända sig och snabbt få personlig rådgivning om lön, kompetensutveckling, rättigheter och karriär med mera.

Hur Vårdförbundets direktsvar ska fungera och vilka frågor det ska gå att få svar på är inte klart. En projektledare har nyligen anställts med uppdraget att utreda hur Vårdförbundets medlemmar kan få bättre service genom en direktsvarstjänst.

Snabbar på

Förra veckan ändrade Vårdförbundets styrelse uppdraget, så nu ökar farten i projektet. Det som tidigare handlat om att enbart utreda handlar nu om att planera och dra igång verksamheten så fort som möjligt.

Initiativet till att skynda på kommer från Vårdförbundets ordförande Sineva Ribeiro. Hon ser det som ett sätt att leva upp till kongressens uppdrag till styrelsen från 2011 att innan nästa kongress våren 2014 pröva nya sätt att driva Vårdförbundets verksamhet för att öka stödet till medlemmarna.

Bättre service

– Det ska bli lättare, både för medlemmar och förtroendevalda, att få kontakt med förbundet och få svar på sina frågor, berättar hon.

Förhoppningen är att det ska ge fler nöjda medlemmar som vill vara kvar i Vårdförbundet.

Satsningen kräver nyanställningar. Har ni råd med det i en tid då medlemsintäkterna minskar?

– Har vi råd att låta bli? Det har vi inte. Och det finns pengar till det här. Vi har ett överskott och överskott ska användas till medlemsnytta, säger Sineva Ribeiro.

Samtidigt som Vårdförbundet startar sitt direktsvar kommer det nuvarande servicenumret 020 att avvecklas.